@article { author = {Yadegari, Mehdi and Seyed ShamsTaleghani, Seyed Arash}, title = {Porous Media Applications in Shock Attenuation on Suction side of an Airfoil}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {3}, number = {1}, pages = {61-71}, year = {2014}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {Shock formation on the surface of flying objects due flow compressibility and its interaction with boundary layer cause undesirable effects such as drag increment and flow separation. Various methods for reducing the effects have been suggested in the past like vortex generators, suction & blowing, and etc. This paper investigates numerically using of porous media for flow control and decreasing the shock effects. Porous media by increasing flow cross section and by combination suction & blowing reduces these undesirable effects. The numerical method is finite volume, the equations are Navier-Stokes and the geometric model is NACA0012 airfoil. The flow is assumed to be turbulent and steady in transonic regime. In addition, the geometrical modeling of porous media is validated in this paper. Results show that by decreasing the shock wave effects and consequently wave drag decrement, total drag coefficient decrease 20% and 16% using porous surface and porous media, respectively. The weaken shock is moved to the upstream and Mach number behind the shock decrease from 1.34 to 1.29. By decreasing the shock-boundary layer interaction effects, separation bubble is postponed from 0.58 to 0.78 chord length.}, keywords = {}, title_fa = {کاربرد ساختارهای متخلخل در کاهش شدت شوک ناشی از تراکم‌ پذیری جریان سیال}, abstract_fa = {تشکیل شوک ناشی از تراکم‌پذیری جریان بر روی سطح اجسام پرنده و تداخل این شوک با لایه مرزی باعث اثرات نامطلوبی مانند افزایش پسا و جدایش جریان می‌شود. در گذشته روش‌های مختلفی برای کاهش این اثرات از جمله، مولدهای گردابه، مکش سطح، دمش از سطح و.. پیشنهاد شده است. در این مقاله به بررسی عددی استفاده از روش ساختارهای متخلخل در کنترل و کاهش اثرات شوک پرداخته می‌شود. ساختارهای متخلخل با مکانیزم افزایش سطح عبور جریان و با ترکیب مکش و دمش باعث کاهش اثرات شوک می‌شوند. روش حل عددی در این مقاله روش حجم محدود، معادلات حل عددی معادلات ناویراستوکس و مدل هندسی ایرفویل NACA0012 می‌باشد. حل جریان به صورت آشفته و پایا در محدوده جریان گذرصوتی می‌باشد. نتایج به دست آمده در این مقاله نشان می‌دهد با کاهش اثرات شوک وکاهش پسای موجی، ضریب پسای کل با استفاده از سطح متخلخل حدود 20 درصد و با استفاده از محیط متخلخل در حدود 16 درصد کاهش می‌یابد. شوک تضعیف شده به نواحی بالادست ایرفویل و ابتدای سطح متخلخل منتقل شده و عدد ماخ پشت شوک با استفاده از سطح متخلخل از مقدار 39/1 به 24/1 کاهش پیدا کرده است. با کاهش اثرات تداخل شوک و لایه مرزی حباب جدایش نیز از 58/0 وتر ایرفویل به 78/0 تعویق پیدا می‌کند.}, keywords_fa = {ساختار متخلخل,کنترل جریان,کنترل شوک}, url = {https://www.astjournal.ir/article_11499.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_11499_9264eddb6720576914574f40384b5439.pdf} }