@article { author = {Abdolahi Poor, Soheila and Mardani, Abbas and Seyed ShamsTaleghani, Seyed Arash}, title = {Effects of pulsed counter flow jets on aerothermodynamics performance of a Re-Entry capsule at supersonic flow}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {5}, number = {1}, pages = {55-65}, year = {2016}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {Performance of a aerospace vehicle or spacecraft during the re-entry have great dependency to flow-field physics around it. Aerothermodynamics heating in high velocity is highly dependent on geometry and flow-field physics. It is a big challenge of these vehicles for re-entry phase and engineers for reduction of these inappropriate effects use thermal protection systems with much expensive prices. In this Concern, the effects of flow control using counter flow axial jet ahead of a 2.6% scale model of Apollo capsule are investigated in order to decreasing the undesirable effects of aerothermodynamics heating. The aerodynamics performance of this capsule has been studied at free stream Mach number of 3.48 with 5 different flow rates of counter flow jet. The results show that two flow regimes can be seen by increasing the jet mass flow rate; Long Penetration Mode (LPM) and Short Penetration Mode (SPM). LPM that appears in low mass flow rates causes the increment of the shock-detachment distance, unsteadiness and flow oscillations and SPM that appears in high mass flow rates causes the decrement of the shock-detachment distance. Transition of LPM to SPM occurs in mass flow rate between 0.0145kg/s and 0.113kg/s. The results indicate that the counter flow jet decreases the drag about 80%. Moreover, the effects of excitation in counter flow pulsed jets at 1000Hz and 2000Hz frequency have been investigation for decrement of mass of fluid injection in this study. The results of this investigation shows that increment of excitation frequency to 2000Hz reduces drag near to 60%.}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر جت خلاف جریان پالسی بر عملکرد ائروترمودینامیکی برای یک کپسول بازگشتی مافوق صوت}, abstract_fa = {بهره‌وری و عملکرد یک وسیلة هوافضایی یا فضاپیمایی که در جو پرواز می‌کند، تا حدود زیادی به فیزیک جریان اطراف این وسیله بستگی دارد. گرمای زیاد تولیدشده پیرامون کپسول فضایی در بازگشت به جو چالشی بزرگ محسوب می‌شود؛ این در حالی است که استفاده از سیستم‌های محافظت حرارتی هزینه‌های بالایی دارد. بنابراین در این مقاله، تأثیر کنترل جریان به‌وسیلة جت محوری خلاف جریان بر عملکرد ائروترمودینامیکی کپسول برگشت به جو آپولو با مقیاس 2/6 درصد بررسی شده است. برای این منظور، عملکرد ائرودینامیکی این کپسول تحت کنترل در 5 دبی جرمی متفاوت جت در ماخ جریان آزاد 3/48 بررسی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با افزایش دبی جرمی جت، دو رژیم جریان قابل مشاهده است: رژیم نفوذ طولانی و رژیم نفوذ کوتاه. رژیم نفوذ طولانی، که در آهنگ‌های کم اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود فاصلة شوک ایجادشده از بدنه افزایش بیابد و جریان ناپایا و نوسانی گردد و رژیم نفوذ کوتاه که باعث می‌شود فاصلة شوک ایجادشده از بدنه کاهش بیابد و جریان پایا شود و در آهنگ‌های زیاد اتفاق می‌افتد. انتقال از رژیم اول به دوم در آهنگ جرمی بین 0/0145 و 0/113 کیلوگرم بر ثانیه رخ می‌دهد. نتایج نشان می‌دهد که استفاده از جت می‌تواند منجر به کاهشی حدود 80 درصد در ضریب درگ شود. همچنین در این مقاله اثر تحریک جت خروجی به‌صورت پالسی در دو فرکانس1000 و 2000 هرتز به‌منظور کاهش تزریق سیال بررسی شده است و نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که افزایش فرکانس به 2000 هرتز می‌تواند تا حدود 60 درصد درگ را کاهش دهد.}, keywords_fa = {کنترل جریان,اجسام بازگشت‌پذیر به جو,جت خلاف جریان,ضریب درگ,پالس}, url = {https://www.astjournal.ir/article_19834.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_19834_0b95568b9b7b1c2e30186f83bb7c090a.pdf} }