@article { author = {Mirmohammadi, Ali and Varaei, Ami Ata}, title = {Determination of type, flow characteristics and Mach disc location of the gas jet using numerical simulation}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {5}, number = {2}, pages = {67-78}, year = {2016}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {High pressure gas flow at the outlet of the nozzle jet and rocket engines and gas engines in the combustion chamber is one of the factors affecting driving force, fuel consumption, emissions and engine efficiency. Hence its study is very important. High pressure gas from the nozzle exit and the process of mixing with ambient air, depending on the flow properties of compressibility and density barrel shaped like waves, creating shock waves and the stopper. The purpose of this article is the numerical study of these properties. The Mach disk contours, speed and pressure profile that is the effective parameters in the gas flow exit from the nozzles are presented in this paper. Gas jet flow simulation results showed that high pressure ratio of 81.4:1, the formation of the gas jet boundary due to the high amount of kinetic energy is independent of viscosity or turbulent flow in the gas jet. Also the results showed that if the pressure ratio is higher than 18.6:1 the characteristics of the local Mach number and the dimensionless pressure P/Pn is independent of the pressure ratio between the nozzle and the environment, which it depends only on dimensionless distance x/d.}, keywords = {High pressure gas flow,velocity profile,mixture formation,Mach disc}, title_fa = {تعیین نوع و ویژگی‌های جریان‌های جت گاز و محل صفحة ماخ با شبیه‌سازی عددی}, abstract_fa = {جریان گاز فشار قوی در خروجی نازل موتورهای جت و راکت‌ها و در داخل اتاق احتراق موتورهای گازسوز یکی از عوامل مؤثر بر نیروی پیشران، مصرف سوخت، میزان آلایندگی و بازده موتورهاست. از اینرو مطالعة آن حائز اهمیت بسیاری است. خروج فشار قوی گاز از نازل و فرایند اختلاط با هوای محیط، به ویژگی‌های جریان تراکم‌پذیر مانند موج‌های تراکمی و بشکه‌ای شکل، ایجاد موج‌های متوقف‌کننده و شاک‌ وابسته است. هدف این پژوهش، مطالعة عددی این ویژگی‌هاست. نتایج نمودارهای صفحة ماخ، پروفایل سرعت و فشار - که از عوامل مؤثر در تشکیل مرز جریان گاز خروجی از نازل می‌باشند - در این مقاله ارائه شده است. نتایج شبیه‌سازی جریان جت گاز نشان می‌دهد که اگر نسبت فشار قوی‌تر از 81/4:1 باشد، شکل‌گیری مرز جت گاز به‌علت زیادبودن انرژی جنبشی مستقل از لزجت یا آشفته‌بودن جریان در جت گاز است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که اگر نسبت فشار از 18/6:1 بالاتر باشد، مشخصه‌های جریان مانند عدد ماخ محلی و فشار بی‌بعدشدة P/Pn مستقل از نسبت فشار بین نازل و محیط بوده و تنها به مسافت بی‌بعدشدة x/d بستگی خواهد داشت.}, keywords_fa = {جریان فشار قوی گاز,پروفایل سرعت,تشکیل مخلوط,صفحة ماخ}, url = {https://www.astjournal.ir/article_21827.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_21827_f7a59fbd9ee8b8747c37a5435a0eb2ee.pdf} }