@article { author = {Yekaneh Najafabad, Zahra and Esmaelzadeh Aval, Reza}, title = {Explicit reentry guidance law by designing optimal and constrained trajectory}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {5}, number = {شماره 3 (ویژه نامه)}, pages = {19-29}, year = {2016}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {An explicit guidance law for reentry vehicle moving toward a stationary target is presented in this work. the RV has been steered to a target through a trajectory which has the least miss distance and maximum impact velocity. Inverse dynamic approach is used to derive acceleration commands which are related to trajectory parameters, then The trajectory has been designed by using Bezier approximation which satisfies both of final constraints, including final position, direction and velocity, and maximum acceleration. 4th order Bezier curve with five control points is used to design trajectory, if the constraint of maximum acceleration not satisfied in each point of trajectory, new Bezier curve will be designed. During periods of command saturation, the instantaneous Bezier control points vary until sufficient control is available to follow the optimal trajectory. Finally, due to the importance of impact velocity, the particle swarm optimization has been used to to maximize impact velocity}, keywords = {reentry,explicit guidance,inverse dynamics,Bezier curve,PSO}, title_fa = {هدایت صریح بازگشت به جو با طراحی مسیر بهینه مقید}, abstract_fa = {در این مقاله، روش هدایتی صریحی برای وسیلة بازگشتی که به‌سمت هدفی ثابت در حرکت است ارائه ‌شده است. در این روش، وسیلة بازگشتی در فاز نهایی حرکت خود به‌نحوی هدایت می‌شود که با کمترین میزان خطا نسبت به موقعیت هدف و با زاویه‌ای معین و سرعت بیشینه به هدف اصابت کند. با استفاده از روش دینامیک معکوس فرمان‌های هدایتی استخراج می‌شود. این فرمان‌ها به پارامترهای مسیر و مشتقاتشان وابسته است؛ بنابراین با استفاده از تقریب بیزیه، مسیر مورد نظر طراحی می‌شود، به‌نحوی‌که علاوه بر ارضای قبلی قیود بیان‌شده، قید مربوط به بیشترین شتاب کنترلی را نیز ارضاء می‌نماید. طراحی مسیر با منحنی بیزیه درجة 4 با پنج نقطة کنترلی انجام می‌شود، به‌طوری‌که هرگاه متغیری از حد خود خارج شد، از یک گام قبل از خروج، به‌عنوان نقطة اولیه، منحنی دیگری تولید کرده و این فرایند آنقدر ادامه می‌یابد که مسیر ممکنی تولید شود که در آن تمام محدودیت‌ها ارضاء شده باشند. جهت دستیابی به مسیری که منجر به اصابت به هدف با بیشترین سرعت شود از روش بهینه‌سازی ازدحام ذرات استفاده می‌شود.}, keywords_fa = {بازگشت به جو,هدایت صریح,دینامیک معکوس,منحنی بیزیه,بهینه‌سازی ازدحام ذرات}, url = {https://www.astjournal.ir/article_23008.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_23008_96d5188340ab94f84bcba3c7bbe85580.pdf} }