@article { author = {Atashgah, Mohammad Ali and Hossein Poor, Javid and Azimi, Atabak}, title = {Controller design of an airship based on dynamic gain scheduling for microburst passing}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {5}, number = {شماره 3 (ویژه نامه)}, pages = {31-45}, year = {2016}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {In this study, a Dynamic gain scheduling controller is designed to control landing phase of an airship while in existence of wind shear. Wind shear is vertical column sink of air which has a great local effect on airplane operation. This phenomena requires more attention in landing phase. Wind shear has non-linear attitude, hence to confront this phenomena, applying nonlinear controller is proposed. Dynamic gain schedule controller is one of the pioneer methods in nonlinear controllers and many desired results for nonlinear systems is reported for this method. In this study, at first the six degree of freedom equations for the airship is implemented. Then, Vicory model for simulation of microburst phenomena attached to airship equations. In the following, simulation has been done with the presence of microburst. The simulation results present a significant change without control system in parameters including altitude, lateral movement and roll angle during flight. Applying dynamic gain schedule formulation, a controller is designed for improving the performance of airship during the landing and taking off phases with presence of microburst phenomena. The study results represent the ability of dynamic gain schedule controller to control the significant changes in altitude, lateral movement and roll angle. Although some parameters as sliding slip angle and horizontal angle can’t be controlled as well as the other parameters.}, keywords = {airship,nonlinear controller,dynamic gain schedule,microburst,LQR}, title_fa = {طراحی سامانه کنترلی کشتی هوایی جهت عبور از قیچی باد با رویکرد برنامه‌ریزی بهره دینامیکی}, abstract_fa = {ابعاد بزرگ و پایین‌بودن مانور‌پذیری کشتی هوایی سبب شده است تا این وسیله در برابر شرایط بد جو آسیب‌پذیر باشد. به‌دلیل ماهیت غیرخطی پدیدة قیچی باد، استفاده از روش‌های کنترل کارآمد اجتناب‌ناپذیر است. در این پژوهش، برای یک کشتی هوایی، در مواجهه با قیچی باد در فاز نشست، کنترلگری با رویکرد برنامه‌ریزی بهرة دینامیک توسعه داده می‌شود. در ابتدا مدلسازی دینامیکی شش درجه آزادی کشتی هوایی انجام شده و مدل تحلیلی ویکوری به معادلات حرکت الحاق می‌گردد. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که تغییر قابل‌ ملاحظه‌ای بدون حضور سامانة کنترلی مناسب در حین پرواز در پارامترهایی از جمله ارتفاع، جابه‌جایی عرضی و زاویة غلت پدید می‌آید. برای اعتبارسنجی و مقایسة نتایج با روش پیشنهادی، یک کنترلگر تنظیم‌کننده درجه دو خطی بر کشتی هوایی جهت حفظ تعادل و شرایط دائمی پرواز اعمال می‌گردد. نتایج حاصل نشان‌دهندة اهمیت روش کنترلگر غیر‌خطی و توانایی این روش در کنترل کشتی هوایی در شرایط بد جو نسبت به روش کنترلر خطی است. با مطالعة نتایج چنین برداشت می‌شود که کنترلگر برنامه‌ریزی بهرة دینامیک توانسته ‌است تغییرات زیاد ارتفاع، جابه‌جایی عرضی و زاویة غلت را به‌خوبی کنترل کند. این مهم با کنترل مقادیر زاویة حمله، سرعت عرضی و سرعت زاویه‌ای غلت انجام شده‌ است.}, keywords_fa = {کشتی هوایی,کنترل غیرخطی,برنامه‌ریزی بهرة دینامیک,مایکروبرست,کنترلگر تنظیم‌‎کنندة درجه دو خطی}, url = {https://www.astjournal.ir/article_23057.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_23057_2629c5dce77f21f50a4a292ffc5ce247.pdf} }