@article { author = {Vakilipour, Shidvash and Mohammadi, Masoud and Riazi, Roozbeh and Sabour, Mohammad Hossein}, title = {Development of an interface tracking algorithm for numerical simulation of stratified two-phase flow using a finite volume, pressure-based method}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {6}, number = {2}, pages = {7-24}, year = {2017}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {Two-phase and multi-phase flows are the common flow types in fluid mechanics engineering. Among the basic and applied problems of these flow types, stratified flow is the one that two immiscible fluids flow in vicinity of each other. In this type of flow, fluid properties (e.g. density, viscosity, and temperature) can be different at two sides of the interface of two fluids. The most challenging part of the numerical simulation of stratified flow is to determine the location of interface, accurately. In present work, an interface tracking algorithm is developed based on Arbitrary Lagrangian-Eulerian (ALE) approach using a cell-centered, pressure-based coupled solver. To validate this algorithm, analytical solution for stratified flow in presence of gravity is derived and then, the results of the numerical simulation of this flow are compared with analytical solution at various flow conditions. The results of the simulations show good accuracy of the algorithm despite using a nearly coarse and uniform grid. Temporal variations of interface profile toward the steady-state solution show that the more difference between fluids properties (especially dynamic viscosity), will results in larger traveling waves. Gravity effect studies also show that positive gravity will results in reduction of and negative gravity leads to increasing the thickness of the heavier fluid with respect to the zero gravity condition. However, the magnitude of variation in positive gravity is much more than negative gravity.}, keywords = {stratified two-phase flow,interface tracking,coupled solver,gravity force,volume rate}, title_fa = {توسعة یک الگوریتم تعقیب سطح فاصل برای شبیه‌سازی عددی جریان دوفازی لایه‌ای به روش حجم محدود فشارمبنا}, abstract_fa = {جریان‌های دوفازی و چندفازی از انواع پرکاربرد جریان‌ها در علوم مهندسی سیالات محسوب می‌شوند. از جمله مسائل کاربردی در این زمینه، جریان دوفازی لایه‌ای است که در اثر قرارگیری دو سیال غیرقابل اختلاط در مجاورت هم ایجاد می‌شود. در این نوع از جریان، خواص سیال می‌تواند به‌طور ناگهانی در سطح فاصل یا جداکنندة دو سیال تغییر کند. از جمله چالش‌های مهم در شبیه‌سازی عددی جریان دوفازی لایه‌ای تعیین دقیق موقعیت سطح فاصل است. پژوهش حاضر توسعة یک الگوریتم تعقیب سطح فاصل بر مبنای رهیافت اویلری - لاگرانژی اختیاری به روش مرکزسلول و فشارمبنا با حلگر کوپل را ارائه می‌دهد. برای بررسی صحت عملکرد این الگوریتم، حل تحلیلی جریان دوفازی لایه‌ای تحت تأثیر نیروی گرانش استخراج و سپس نتایج شبیه‌سازی عددی این جریان در حالات گوناگون با حل تحلیلی مقایسه شده است. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان از دقت بسیار خوب نتایج، با وجود استفاده از شبکه‌ای نسبتاً درشت و یکنواخت، دارد. تغییرات زمانی موقعیت سطح فاصل تا رسیدن به حالت پایا نشان می‌دهد که هرچه اختلاف خواص دو سیال (به‌ویژه لزجت) بیشتر باشد، امواج پیش‌روندة حاصل از برخورد دو سیال نیز بزرگتر می‌شود. بررسی اثر نیروی گرانش نیز نشان می‌دهد که نیروی گرانش مثبت سبب کاهش ضخامت سیال سنگین‌تر و نیروی گرانش منفی موجب افزایش آن نسبت به حالت نیروی گرانش صفر می‌شود. البته میزان تغییر ضخامت در نیروی گرانش مثبت بسیار بیشتر از نیروی گرانش منفی است.}, keywords_fa = {جریان دوفازی لایه‌ای,تعقیب سطح فاصل,حلگر کوپل,نیروی گرانش,نسبت دبی}, url = {https://www.astjournal.ir/article_27219.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_27219_58519623d651f8e0820c1310b30fd39c.pdf} }