@article { author = {Zakeri, Mahnaz and Dindarlou, Vahid}, title = {Investigation of arc model adhesive joint strength in the cap of a composite tank}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {6}, number = {شماره 3 (ویژه نامه)}, pages = {55-63}, year = {2017}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {One of the causes of failure of adhesive joints is the stress singularity that often occurs at the free edge of the bond end. Geometric model change at the joint end can be used to reduce the stress concentration at this location. In this study, a new design called "arc adhesive model" is suggested for adhesively bonded joint of the cap of a rotational composite tank; and is compared with two conventional geometrical models including baseline model, and concave end model. Regarding to importance of transverse shear stress and normal peeling stress in examination of bonding strength, the stresses at the free end of bond are investigated using numerical analysis for all three models. Also, effect of tank rotation frequency on the stress components is investigated. Results show that the arc adhesive model can cause a significant decrease in transverse shear stress and peeling stress in adhesive joint of the cap.}, keywords = {composite tank,adhesively bonded joint,arc adhesive model,transverse shear stress,peeling stress}, title_fa = {ارزیابی کارآیی اتصال چسبی با هندسة قوسی در کلاهک یک مخزن کامپوزیتی}, abstract_fa = {از جمله عوامل واماندگی اتصالات چسبی، تکینگی تنش است که اغلب در لبة آزاد انتهای اتصال رخ می­دهد. برای کاهش تمرکز تنش در این مکان می­توان از تغییر مدل هندسی انتهای اتصال استفاده کرد. در این پژوهش طرح جدیدی با عنوان مدل چسب قوسی برای اتصال چسبی کلاهک یک مخزن کامپوزیتی چرخان پیشنهاد شده و رفتار آن با دو مدل هندسی متداول شامل مدل پایه و مدل هندسی با انتهای مقعر مقایسه می­شود. با توجه به اهمیت مولفه­های تنش‌ برشی عرضی و تنش نرمال پوستگیدر بررسی استحکام اتصال، تنش‌های موجود در انتهای آزاد اتصال برای هر سه مدل فوق با انجام تحلیل­های عددی ارزیابی می­شوند.‌ همچنین تأثیر فرکانس چرخش مخزن بر تغییر این مؤلفه‌های تنش بررسی می­گردد. نتایج نشان می­دهد که مدل چسب قوسی می­تواند سبب کاهش قابل ­توجه تنش برشی عرضی و تنش پوستگی در اتصال چسبی کلاهک مورد نظر ­شود.}, keywords_fa = {مخزن کامپوزیتی,اتصال چسبی,مدل چسب قوسی,تنش برشی عرضی,تنش پوستگی}, url = {https://www.astjournal.ir/article_30841.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_30841_eba3adbfe5302800ee6b100b1f501499.pdf} }