%0 Journal Article %T معماری بهینه سازه پهپاد بال لامبدا %J دانش و فناوری هوافضا %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران %Z 2322-1070 %A یوسفی, شهرام %A پناهی, عبداله %A وزیری, محمدعلی %A فضلی, نورالدین %D 2023 %\ 08/23/2023 %V 12 %N 1 %P 111-127 %! معماری بهینه سازه پهپاد بال لامبدا %K آنالیز مودال %K بهینه سازی %K پهپاد بال لامبدا %K متدولوژی معماری سازه %K هواپیماهای نامتعارف %R %X معماری بهینه سازه پهپادهای بال لامبدا (پهبال) در فاز طراحی مفهومی، به دلیل پیکربندی نامتعارف و نداشتن اطلاعات تجربی منتشر شده از این نوع هواپیماها، به یک چالش مهم تبدیل شده است. این مقاله با هدف توسعه‌ی یک روش جدید، برای طراحی معماری سازه هواپیماهای نظامی نامتعارف نسل جدید؛ به ویژه برای پهبال‌ها تهیه شده است. در این روش، ابتدا به بررسی پارامترهای موثر بر روی معماری سازه این نوع هواپیماها پرداخته شده و سپس برای ارائه یک متدولوژی کلی برای معماری سازه، به بررسی رفتار هندسی نامتعارف این پرنده‌ها با کمک تحلیل مودال پرداخته می‌شود. نتیجه این تحلیل مودال، تقسیم هندسه هواپیما به زیر بخش‌های معمولی؛ با معماری‌های شناخته شده کلاسیک است. معماری سازه پهبال با ترکیب معماری‌ سازه‌ زیر بخش‌های پرنده و توجه به مواردی مانند الزامات مربوط به نصب سیستم‌ها، الزامات پنهان‌کاری و طراحی ماژولار سازه انجام شده است. برای بهینه-سازی معماری سازه، از یک مدل پارامتریک در نرم افزار CATIA استفاده شده است تا برای هدف حداقل وزن، موقعیت و ابعاد هندسی اعضای سازه‌ای بهینه شود. برای اعتبار سنجی نتایج، بیشینه تنش استاتیکی و بیشترین جابجایی سازه به کمک نرم افزار MSC/Patran محاسبه و با مقادیر بدست آمده از پروسه بهینه‌سازی مقایسه شده‌اند. تحلیل دینامیکی و پایداری کمانشی پوسته‌های کامپوزیتی سازه نیز در ادامه کنترل شده است. متدولوژی ارائه شده به صورت یک نمونه مطالعاتی بر روی یک پهبال هدف تشریح شده است. وزن سازه بهینه-سازی شده نیز با نمونه‌های تحقیقاتی پهبال‌های همرده تأیید شده است. %U https://www.astjournal.ir/article_243726_acc53497b629c08618492059b408301b.pdf