%0 Journal Article %T طراحی سخت افزاری کنترلر دوکاناله دبی سوخت موتور توربوفن %J دانش و فناوری هوافضا %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران %Z 2322-1070 %A امیرعبداللهیان, محمد حسین %A منتظری, مرتضی %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 10 %N 2 %P 89-102 %! طراحی سخت افزاری کنترلر دوکاناله دبی سوخت موتور توربوفن %K توربوفن %K دبی سوخت %K کنترلر Min-Max %K انتخاب کانال فعال %K سخت افزار در حلقه (HIL) %R %X در این مقاله ابتدا مدل سازی موتور توربوفن و سپس طراحی کنترلر دبی سوخت بر اساس الگوریتم Min-Max انجام شده است. سیستم کنترل موتور بصورت دوکاناله که به معنای دو کنترلر مستقل از یکدیگر اما مرتبط با هم است، طراحی شده است. در تست نرم افزار در حلقه (MIL)، کنترلر و مدل موتور در رایانه اجرا شده ولی در تست سخت افزاردر حلقه (HIL)، کنترلر بر روی یک برد آردوینو پیاده سازی شده که از طریق کابل USB با مدل موجود در کامپیوتر مرتبط می شود. هدف اصلی کنترلر رعایت قیود موتور، تامین دبی سوخت بر اساس تراست مورد نظر خلبان در حداقل زمان و عدم تغییرات سریع دبی سوخت می باشد. نتایج تست های MIL و HIL به ازای ورودی های مختلف بررسی شده است که نشان می دهد کنترلر به درستی موارد فوق را رعایت کرده است. تنها تفاوت نتایج تست های HIL و MIL، سرعت پایین تر کنترلر در تست HIL می باشد. %U https://www.astjournal.ir/article_248035_9ec531c2180d81dc096e78cb45365b38.pdf