%0 Journal Article %T مطالعه تاثیر فرکانس عملگر جت مصنوعی در بهبود عملکرد آیرودینامیکی یک ایرفویل فوق بحرانی %J دانش و فناوری هوافضا %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران %Z 2322-1070 %A نجفی, احسان %A عبدالهی‌پور, سهیلا %A سید شمس طالقانی, سید آرش %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 11 %N 1 %P 161-176 %! مطالعه تاثیر فرکانس عملگر جت مصنوعی در بهبود عملکرد آیرودینامیکی یک ایرفویل فوق بحرانی %K کنترل جریان %K جدایش %K ایرفویل فوق بحرانی %K عملگر جت مصنوعی %K فرکانس بی‌بعد %R %X هدف از این تحقیق استفاده از عملگر جت مصنوعی برای کنترل لایه مرزی با رویکرد بهبود عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل فوق بحرانی NASA GAW-(2) در ناحیه پسا-واماندگی است. در تحقیق حاضر، حل معادلات ناویر-استوکس ناپایا در شرایط جریان آشفته و تراکم ناپذیر با استفاده از نرم‌افزار فلوئنت صورت گرفته است. در این پژوهش، عامل فرکانس تحریک به عنوان پارامتر اثرگذار بر کنترل جریان توسط عملگر جت مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج برای سه فرکانس بی‌بعد 1، 3 و 5 ارائه شده است. نتایج نشان داد که تحت تاثیر فرکانس بی‌بعد 5 بیشترین افزایش در ضریب برآ مربوط به زاویه حمله 18 درجه حاصل می‌شود که 10% نسبت به بیشینه برآی حالت غیرکنترلی افزایش یافته است. بیشترین کاهش در ضریب پسا نیز مربوط به فرکانس بی‌بعد 5 و زاویه حمله 20 درجه است که در این فرکانس، ضریب پسا 37% نسبت به حالت غیرکنترلی کاهش نموده است. در بهترین حالت کنترلی نقطه جدایش به اندازه 8/25 % طول وتر به تعویق افتاده است. %U https://www.astjournal.ir/article_254548_24120ddf55a935cdfcaa71e17671e1b1.pdf