%0 Journal Article %T به‌کارگیری رویکردهای محاسبات نرم برای توسعه یک رهیافت مهندسی همزمان در طراحی پیکره‌بندی یک پهپاد %J دانش و فناوری هوافضا %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران %Z 2322-1070 %A طائی, حجت %A عزیزی, مهرانعلی %A حقیقت اصفهانی, محمود %A ستاینده, سیدمحمدرضا %D 2023 %\ 08/23/2023 %V 12 %N 1 %P 43-62 %! به‌کارگیری رویکردهای محاسبات نرم برای توسعه یک رهیافت مهندسی همزمان در طراحی پیکره‌بندی یک پهپاد %K هوش مصنوعی %K طراحی جامع ترجیح‌محور %K هواپیمای بدون سرنشین %K منطق فازی %K بهینه‌سازی %R %X در این مقاله، یک رویکرد جامع ترجیح‌محور طراحی (CPD) ارائه می‌شود که دارای ساختاری دو مرحله‌ای بوده و از دو بهینه‌ساز تودرتو بهره می‌برد. در مرحله اول روش CPD، با بهره‌گیری از مفهوم رضایت، ترجیحات ذهنی طراح/مشتری در قالب روابط فازی به‌شکل شاخص‌های الزامی و آرمانی تعریف می‌گردند. در مرحله دوم تلاش می‌شود تا با تعریف یک معیار کارایی (کمینه‌سازی جرم کل سامانه) و تبیین پارامترهای نگرش، مصالحه‌های لازم در جهت برآورده ساختن ترجیحات طراح/مشتری به‌منظور دستیابی به یک طرح عملیاتی بهینه انجام پذیرد. روش مذکور در طراحی یک پهپاد با مداومت پروازی به مدت 24 ساعت، سرعت کروز حداقل 45 متر بر ثانیه، حمل محموله 200 کیلوگرمی و مسافت برخاست زیر یک کیلومتر پیاده‌سازی شده است. برای ارزیابی پاسخ‌های روش CPD، فرآیند طراحی پهپاد با استفاده از رویکرد MDO نیز انجام گرفته است. با اعمال رویکرد CPD بر طراحی مذکور، هواپیمای بدون سرنشینی طراحی گردید که نه‌تنها شاخص رضایت طراح/مشتری در آن بیشینه شد؛ بلکه مقدار جرم کلی آن نیز با کمترین اختلاف، بسیار نزدیک به مقدار به‌دست آمده در روش MDO با چارچوب AAO است. مقایسه نتایج نشان می‌دهد که علی‌رغم بیشتر بودن جرم پهپاد طراحی شده به روش CPD، رضایت سراسری این طرح بیشتر بوده و ترجیحات طراح/مشتری ارضا شده‌اند. %U https://www.astjournal.ir/article_254549_a18d37ccefb6894ce62d5f5310689621.pdf