%0 Journal Article %T تحلیل اثر هندسی شبکه بر پاسخ مودال سازة استوانه ای مشبک کامپوزیتی به‌روش تجربی و عددی %J دانش و فناوری هوافضا %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران %Z 2322-1070 %A زمانی, محمدرضا %A خلیلی, سید محمدرضا %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 6 %N 2 %P 143-151 %! تحلیل اثر هندسی شبکه بر پاسخ مودال سازة استوانه ای مشبک کامپوزیتی به‌روش تجربی و عددی %K استوانة مشبک کامپوزیتی %K آنالیز مودال %K ارتعاشات آزاد %K المان محدود %R %X در این مقاله، اثر هندسة شبکه بر پاسخ آنالیز مودال در سازة استوانه­ای مشبک کامپوزیتی مطالعه شده است. سازة استوانه­ای مورد مطالعه دارای دو نوع شبکة شش‌ضلعی و مثلثی است که از کامپوزیت کربن / اپوکسی ساخته شده ­است. برای رسیدن به سازه­ای با دقت ابعادی بالا، سازه با استفاده از نوعی قالب منعطف بسیار دقیق به‌روش رشته‌پیچی ساخته شده و پس از پایان فرایند پیچش و تثبیت پیکرة کلی آن، در داخل کوره پخت شده ­است. در ادامه رفتار ارتعاشی سازه با انجام آنالیز مودال تجربی به‌منظور تعیین فرکانس‌های طبیعی و شکل مودهای مختلف آن در شرایط تکیه­گاهی آزاد - آزاد مورد تحلیل قرار گرفته است. همچنین با استفاده از روش المان محدود رفتار ارتعاشی سازه برای شرایط تکیه‌گاهی فوق بررسی و نتایج آن با نتایج آنالیز مودال تجربی مقایسه شده است. نتایج تحلیل‌های فوق نشان می­دهند سازه با شبکة مثلثی در شرایط تکیه­گاهی مختلف فرکانس‌های طبیعی بالاتری نسبت به سازه با شبکة شش‌ضلعی دارد. در ادامه، اثر انواع دیگر شرایط تکیه­گاهی (گیردار - آزاد و گیردار - گیردار) نیز به‌روش المان محدود بر ارتعاشات آزاد سازه و تأثیر آنها بر فرکانس­های طبیعی و شکل مودها مطالعه شده است. مقایسة نتایج تحلیل عددی و آنالیز مودال تجربی، گویای هماهنگی و نزدیک‌بودن مقادیر نتایج حاصل از آنها و همچنین تصدیقی بر کارآمد بودن روش تحلیل المان محدود به‌کار رفته در این پژوهش می­باشد. %U https://www.astjournal.ir/article_27231_afcb711b58aee0fddf268dfed8d23cca.pdf