دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
1
1
2012
09
22
بررسی اختلاف نسبت سرعت بین جت های مهارکننده و جت اصلی در طرح جت های ترکیبی سه گانه برای بهبود اثربخشی خنک کاری لایه ای با استفاده از رهیافت ال.ای.اس
2
11
FA
روزبه
فرهادی آذر
دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
r_farhadi@alum.sharif.edu
مهدی
رمضانی زاده
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری
ramezanizadeh@gmail.com
محمد
طیبی رهنی
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
taeibi@sharif.edu
محمدرضا
سلیمی
دانشجوی دکتری / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
در تحقیق حاضر، به بررسی اثرات اختلاف نسبت دمش(نسبت سرعت) بین جتهای مهارکنندهی کوچک و جت اصلی در طرح جتهای سهگانه بر اثربخشی خنککاری لایهای و تحلیل هیدرودینامیک جریان پرداخته شده است. این اختلاف نسبت دمش به گونهای تنظیم شده که دبی کل سیال خنک با حالت جتهای سهگانه ساده یکسان باشد. جتهای سهگانه به صورت عمودی وارد جریان عرضی شده و نسبت دمای جتهای خنک کننده به جریان عرضی داغ و عدد رینولدز کل جتها به ترتیب برابر 5/0 و 4700 میباشد. روش عددی به کار رفته بر مبنای حجم محدود استوار بوده و از الگوریتم سیمپل بر روی یک شبکهی چند بلوکه و جابهجا شده، با سازمان، و غیر یکنواخت استفاده شده است. شبیه سازی عددی برای سه نسبت سرعت جتهای مهارکننده به جت اصلی صورت گرفته است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که وقتی نسبت سرعت مذکور بیشتر از یک باشد، اثربخشی خنککاری افزایش مییابد ولی در حالتی که این نسبت سرعت کمتر یک است، شاهد کاهش اثربخشی خنککاری هستیم. بهدلیل پیچیدگی زیاد جریان (ناشی از اندرکنش سه جت با جریان عرضی) و وابستگی زمانی ساختارهای گردابههای تشکیل شده، از رهیافت شبیه سازی گردابههای بزرگ برای تحلیل دقیقتر جریان استفاده شده است.
جت های سه گانه- نسبت دمش- شبیه سازی گردابه های بزرگ- مدل اسماگورینسکی
https://www.astjournal.ir/article_5875.html
https://www.astjournal.ir/article_5875_31f20170d0adcbd356954414b4b3ffbe.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
1
1
2012
09
22
بررسی تاثیر نوسان بر ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل با آلگوریتم دقیق عددی
12
19
FA
علیرضا
نادری
عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مسعود
دربندی
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
masdarbandi@gmail.com
محمد
طیبی رهنی
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
taeibi@sharif.edu
در این تحقیق ضمن معرفی کوتاه یک آلگوریتم عددی در تحلیل میدان جریان با مرز متحرک و صحتسنجی آن، تاثیر حرکت و نوسان ایرفویل بر ضرایب آیرودینامیکی آن بررسی میشود. معادلات حاکم در فضای دلخواه لاگرانژی-اولری نوشته میشود. آلگوریتم عددی به کار گرفته شده ضمن استفاده از روش اجزای محدود در محاسبه شارهای پخش و فشاری از روش حجم محدود در ارضای قوانین بقای حرکت و قوانین بقای هندسی روی شبکه متحرک بهره میبرد. در این جا دو میدان جریان حول سیلندر و ایرفویل متحرک را مورد بررسی قرار میدهیم. حرکت سیلندر از نوع نوسانی انتقالی اما حرکت ایرفویل از نوع نوسانی دورانی است. ابتدا با بررسی صحت آلگوریتم عددی با حل میدان جریان حول سیلندر، نشان داده میشود که آن آلگوریتم حتی با استفاده از شبکه درشت و گام زمانی بزرگ، دقت بالایی به منظور تحلیل میدان جریان با مرز و شبکه متحرک دارد. پس از آن میدان جریان حول ایرفویل نوسانی شبیهسازی میشود. نشان داده میشود که میتوان با تغییر پارامترهای دورانی ایرفویل، در نیروی آیرودینامیکی آن تغییرات قابل توجهی ایجاد کرد.
رویکرد لاگرانژی-اولری,روش المانحجممحدود,ایرفویل نوسانی,ضرایب آیرودینامیکی
https://www.astjournal.ir/article_5876.html
https://www.astjournal.ir/article_5876_1a88110506bf4860317978e2973d88a8.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
1
1
2012
09
22
طراحی کنترل کننده وضعیت برای مانورهای زاویه بزرگ یک ماهواره با در نظر گرفتن اثر مدل دقیق و محدودیت های چرخهای عکس العملی
20
30
FA
حسین
بلندی
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
h_bolandi@iust.ac.ir
فرهاد
فانی صابری
دکترای مهندسی برق/ دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
farhad_fanisaberi@ee.iust.ac.ir
امیر
اسلامی مهرجردی
کارشناس ارشد/ دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
a_eslami_m@iust.ac.ir
در این مقاله یک سیستم کنترل وضعیت تناسبی-مشتقی برای مانورهای زاویه بزرگ یک ماهواره پایدار شده سه محوره و با استفاده از 4 چرخ عکس العملی طراحی میشود و پایداری آن با استفاده از روش لیاپانوف اثبات میگردد. در این روش، ترم های غیرخطی دینامیک چرخشی ماهواره بدلیل مانورهای زاویه بزرگ ماهواره در پاسخ سیستم موثر بوده و در طراحی قانون کنترل درنظر گرفته خواهد شد. در این راستا سیستم کنترل وضعیت طراحی شده مشتمل بر چهار چرخ عکس العملی با ساختار هرمی میباشد. از آنجاییکه چرخ های عکس العملی دارای ساختاری پیچیده بوده و عملکرد آنها به شدت بر روی دقت پایداری و دقت کنترل وضعیت ماهواره اثر میگذارند، لذا به منظور بررسی کارآیی سیستم کنترل وضعیت طراحی شده، مدل دقیق چرخ های عکس العملی استخراج شده و اثر آن بر دقت کنترل وضعیت و دقت پایداری ماهواره با استفاده از شبیه سازی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
چرخ عکسالعملی,کنترل وضعیت,کنترل کننده تناسبی -مشتقی,مانور زاویه بزرگ,ماهواره
https://www.astjournal.ir/article_5877.html
https://www.astjournal.ir/article_5877_ab9ad0cbee49cba7fcfdcdcdc9db2f4a.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
1
1
2012
09
22
تجهیز هواپیمای بوئینگ 707 به سیستم RVSM و آنالیز عدم قطعیت سیستم ارتفاعسنجی
31
39
FA
رضا
خاکی
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری
مرتضی
باقری
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری
m_bagheri70@yahoo.com
بهنام
سلیمانی
کارشناس ارشد / مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه هوایی شهید ستاری
امروزه با توجه به افزایش روزافزون تعداد سفرهای هوایی، موضوع کاهش فاصلهی عمودی میان ترافیکهای پروازی در ارتفاعات بالا مورد توجه قرار گرفتهاست. محور اصلی این توجهات بر افزایش دقت سیستمهای ارتفاعسنجی هواپیما به منظور کاهش حداقل فاصلهی عمودی (RVSM) و افزایش کاربری فضای پروازی بالای29000پا میباشد. دراین مقاله تجهیزات و سیستمهای هواپیما که برای رسیدن به شرایط RVSM باید تغییر کنند بررسی شده است. همچنین پس از بررسی خطاهای مؤثر در سیستم ارتفاع سنجی، آنالیز عدم قطعیت ارتفاعسنجی انجام شده است. این آنالیز با استفاده از آزمایشهای پروازی مختلف و آزمایشات زمینی با تستر فشار انجام شده است. نتایج نشان میدهند که خطای سیستم درحدود 22پا میباشد که در مقایسه با مقادیر خطای مجاز برای این هواپیما در شرایط RVSM، رضایت بخش است.
حداقل فاصلهی عمودی,ترافیک پروازی,ارتفاع سنج,عدم قطعیت,آزمایش پرواز
https://www.astjournal.ir/article_5878.html
https://www.astjournal.ir/article_5878_99e7e3e1e31126f2ff4cdaace4324f74.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
1
1
2012
09
22
استفاده از فیلتر فعال جرم- نقطه برای تطبیق تصاویر راداری با نقشه عوارض زمین
40
51
FA
احمد
کلهر
دکترای مهندسی برق / دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
akalhor@ut.ac.ir
سید محمد مهدی
دهقان بنادکی
دانشجوی دکترای مهندسی برق / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
smm.dehghan@ut.ac.ir
در این مقاله راهکار فیلتر فعال جرم- نقطه جهت تطبیق تصاویر راداری و نقشه مرجع عوارض زمین به منظور ناوبری اجسام پرنده بکار گرفته میشود. در این روش براساس تخمین بازگشتی به روش بیزین، روش فیلتر جرم- نقطه بهگونهای اصلاح میگردد که در برابر احتمال بروز خطاهای ناگهانی در اندازهگیری ارتفاع، سیستم ناوبری اینرسی (INS) و همچنین عبور از نواحی بسیار هموار مقاوم بوده و از ناپایداری تخمین بلندیها جلوگیرینماید. فیلترجرم- نقطه شبکهای از نقاط پیرامون محل تخمین را در نظر میگیرد و به هریک احتمالات مجزایی اختصاص میدهد. این احتمالات در شروع دارایمقادیر مشابه بوده و نشاندهنده نایقینی موجود در مکانیابی جسم پرنده در اطراف نقطهای است که INS نمایش میدهد. این شبکه یا فیلتر بهصورت یک مسأله تخمین بازگشتی براساس تئوری بیزین به تدریج به سمت مقادیرصحیح همگرا میگردد. نتایج شبیهسازی توانمندی، مقاومت و تطابق آن با نیازمندیهای سیستم ناوبری به کمک عوارض زمین را نشان داده و روش پیشنهادی را در زمره روشهای قابل توسعه در سیستمهای عملیاتی قرار میدهد.
ناوبری به کمک عوارض زمین-تخمین بیزین – فیلتر جرم نقطه – تنظیم هوشمند فیلتر- نقشه دیجیتالی بلندی عوارض
https://www.astjournal.ir/article_5879.html
https://www.astjournal.ir/article_5879_eb13c40c0ea8c31aa399c0051bc0095c.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
1
1
2012
09
22
تحلیل ارتعاشات غیرخطی پوسته استوانهای دو سرگیردار ساخته شده از مواد مرکب
52
61
FA
ایوب
انتظاری
کارشناس ارشد سازه های هوایی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
روح الله
دهقانی فیروزآبادی
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
محمد علی
کوچک زاده
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
mak@sharif.edu
هدف از انجام این تحقیق، استخراج و حل معادلات غیرخطی حاکم بر ارتعاشات پوسته استوانهای ساخته شده از مواد مرکب لایهای با لایهچینی متعامد، با استفاده از اصل همیلتون (Hamilton's principle) و روش گالرکین است. کرنشها از نوع غیرخطی ونکارمن (Von karman) بوده و شرایط مرزی دو سر گیردار، فرض شده است. بسط مودال پاسخ، بهصورت مجموع چند مود در نظر گرفته شده است که با جایگذاری مستقیم این بسط در معادله غیرخطی حاکم بر مبنای کرنشهای ونکارمن، و با استفاده از روش گالرکین، معادلات غیرخطی حاکم بر مختصات تعمیمیافتهی هریک از مودها استخراج میشود. معادلات حاکم بهدست آمده با استفاده از روش رانگ-کوتا مرتبه چهار حل میشود. با استفاده از روش حل ارائه شده، پاسخ ارتعاشی پوسته تحت بار دینامیکی مشخص، تحلیل شده و اثر پارامتریهایی چون نوع لایهچینی، تعداد موجها و هندسه بر ارتعاشات پوسته مورد مطالعه قرار میگیرد. فرکانسهای بدست آمده از روش حل ارائه شده در این تحقیق، با نتایج حاصل از نرمافزار اجزای محدود و نتایج دیگر محققین مقایسه و مطابقت داده شده است.
: ارتعاشات - پوسته ساخته شده از مواد مرکب - روش مودال- معادلات غیرخطی – گالرکین
https://www.astjournal.ir/article_5880.html
https://www.astjournal.ir/article_5880_1acf6cd4dbd292e86484bc4b15338a44.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
1
1
2012
09
22
مطالعه تجربی و عددی کمانش پوسته های استوانه ای فولادی با گشودگی های مختلف
62
69
FA
محمود
شریعتی
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
mshariati44@gmail.com
مسعود
مهدی زاده رخی
عضو هیات علمی / گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
masoud_mahdizadeh@yahoo.com
در این مقاله مسئله پایداری پوستههای استوانهای نازک فولادی با طولهای مختلف و دارای گشودگیهای یک طرفه و دوطرفه با اشکال هندسی متنوع (مربع، مستطیل، دایره، بیضی) تحت بار فشاری محوری و با استفاده از روش اجزای محدود و آزمایشات تجربی مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمایش کمانش توسط یک دستگاه سرو هیدرولیک اینسترون 8802 (INSTRON 8802) انجام شده و نتایج به دست آمده از تستهای تجربی با نتایج عددی مقایسه شدهاند. مطابقت بسیار خوبی بین نتایج بدست آمده از شبیه سازیهای عددی و آزمایشات تجربی مشاهده میشود. نتایج نشان میدهند که میزان گسترش گشودگیهای مختلف با مساحت یکسان در جهت محیطی استوانهها و تمرکز تنش، عوامل موثر در ایجاد تفاوت در مقاومت کمانش این نوع پوستهها هستند.
کمانش,پوسته های استوانه ای,گشودگی,روش اجزای محدود,روش تجربی
https://www.astjournal.ir/article_5881.html
https://www.astjournal.ir/article_5881_3d733e59042e7fdb774fe5fabf9cf54f.pdf