دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
توسعة حل تحلیلی رفتار دینامیکی بالزن انعطافپذیر تحت اثر نیروهای اینرسی
7
17
FA
هادی
زارع
دانشجوی دکتری / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
hadi.zaare@yahoo.com
سید حسین
پورتاکدوست
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
pourtak@sharif.edu
حسن
حدادپور
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
haddadpour@sharif.edu
آرین
بی غش دل
دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
arian_bgd2000@yahoo.com
با توجه به عدم وجود حل بستة تحلیلی برای دینامیک سازة بالزنهای انعطافپذیر، در این مقاله، با اتخاذ رویکرد رویکرد مودال، به این مهم پرداخته شده است. بهمنظور لحاظکردن آثار حرکت شتابدار بالزدن روی سازة بال، نیروهای اینرسی تحت تأثیر دینامیک سازوکار ایجاد حرکت بالزدن، بهصورت تحلیلی محاسبه شده و به معادلات دیفرانسیلی دینامیک سازه، اعمال میگردند. در ادامه، معادلات با استفاده از شرایط اولیه بهصورت تحلیلی حل شده و معادلات حاکم بر وضعیت حرکت بال، بهصورت توابع زمانی بهدست میآیند. با در دست داشتن معادلات حرکت صلب و الاستیک بال، اثر پارامترهای گوناگون سازهای و حرکتی روی پاسخهای گذرا و پایا، بهصورت تحلیلی ارزیابی میگردد. همچنین در یک مطالعة موردی، یک سناریوی پروازی بالزن شبیهسازی میشود و رفتار دینامیکی آن تحت یک حرکت بالزدن سینوسی مورد مطالعه قرار میگیرد. رویکرد اتخاذشده در بررسی تحلیلی رفتار دینامیکی سازه پرندههای بالزن، دریچهای جدید با استفاده از حل بستة تحلیلی بهروی مطالعات این حوزه میگشاید.
حل تحلیلی,دینامیک سازه,پرندة بالزن,تحلیل مودال
https://www.astjournal.ir/article_30837.html
https://www.astjournal.ir/article_30837_6782c7b61de6b873bd85db7384b5a85a.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
ارزیابی اثر تغییر رفتار عامل مهاجم بر پوشش مکانی - زمانی مناطق مرزی
19
27
FA
محمد علی
انصاری
همکار پژوهشی / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر
ansaari.m.ali@gmail.com
سید محمد مهدی
دهقان
عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی برق و الکترونیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
smm.dehghan@gmail.com
این مقاله به افزایش دقت محاسبة میزان پوشش مکانی - زمانی بهعنوان معیاری برای ارزیابی توانایی یک سیستم نظارت هوایی در مأموریت پوشش مناطق مرزی در طول زمان میپردازد. محاسبة پوشش مکانی - زمانی و بهعبارت دیگر تعیین احتمال رویت اهداف متحرک مستلزم در نظر گرفتن سرعت مؤثر عامل مهاجم؛ یعنی اندازة سرعت لحظهای در راستای عمود بر مرز میباشد. در مقالات قبلی، این معیار براساس حداکثر مقدار متوسط سرعت عامل مهاجم محاسبه شده و توانایی ارزیابی اثر تغییرات رفتار عامل مهاجم را نداشت. این مقاله برای ارزیابی دقیقتر پوشش مکانی - زمانی، تغییر رفتار عامل مهاجم بهدلیل اطلاع از وجود سیستم هوایی حفاظت از مرز را بهکمک تابع چگالی احتمال انتخاب سرعتهای مختلف و زمانهای خاص تردد مدل نموده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که محاسبة پوشش مکانی - زمانی با این روش نشاندهندة موفقیت بیشتر سیستم نظارت هوایی نسبت به استفاده از روش معمول محاسبه پوشش میباشد.
پهپاد,حفاظت از مناطق مرزی,نظارت هوایی,پوشش مکانی - زمانی,عامل مهاجم,تابع توزیع احتمال
https://www.astjournal.ir/article_30838.html
https://www.astjournal.ir/article_30838_b689d1dc32e030862b8705122470bfcb.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
هدایت گروهی هواپیماهای بیسرنشین با آراﻳش رهبر - پیرو بهکمک کنترل PID - فازی
29
40
FA
علی
اشرفی
دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
salamaliashrafi@gmail.com
مهدی
مرتضوی
عضو هیات علمی / دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
mortazavi@aut.ac.ir
عبدالرضا
عسکری
دانش آموختة دکترای / دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
askari@aut.ac.ir
امیر
غلامی
دانشجوی دکترای / دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
amirgholami@aut.ac.ir
در این مقاله به موضوع هدایت گروهی هواپیماهای بیسرنشین با آرایش رهبر - پیرو با کمک کنترل PID - فازی پرداخته شده است. این کار بهمنظور افزایش عملکرد پیرو در اجرای دستورات تعقیب سرعت و ارتفاع رهبر در پرواز گروهی بهعنوان پارامترهای هدایتی انجام شده است. حفظ بهتر آرایش پروازی و انجام سریعتر مانور بین رهبر و پیرو از آثار استفاده از کنترل PID - فازی در ترکیب با هدایت تحلیلی است. برای نیل به این هدف، روش هدایتی بهمنظور حفظ سه پارامتر سرعت، ارتفاع و زاویة سمت مطابق با تغییرات رهبر و تغییرات نسبی بین رهبر و پیرو در نظر گرفته شده است. نتایج شبیهسازی شش درجه آزادی غیرخطی برای یک گروه شامل دو هواپیمای بیسرنشین در دستگاه بدنی صورت گرفته است؛ سپس نتایج به دستگاه زمین انتقال یافته است. کنترل مورد نظر برای هواپیمای بدون سرنشین کنترل غیرخطی دینامیک وارون میباشد. بر اساس نتایج، بهبود عملکرد سرعت پیرو در تعقیب رهبر در پارامترهای سرعت و ارتفاع بهخوبی مشاهده میشود.
شبیهسازی شش درجه آزادی,هدایت گروهی,آرایش رهبر - پیرو,کنترلر PID - فازی
https://www.astjournal.ir/article_30839.html
https://www.astjournal.ir/article_30839_070e0c6cedfa329f9f1697a547ad860a.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
تعیین ضرایب شدت تنش در صفحات تابعی ارتوتروپیک با روش بدون المان گلرکین
41
54
FA
محمود
شریعتی
عضو هیات علمی / دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
mshariati44@um.ac.ir
محمد باقر
نظری
عضو هیات علمی/ دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
mbnazari@yahoo.com
مسعود
مهدی زاده رخی
عضو هیات علمی / گروه مهندسی رباتیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
mmrokhi@shahroodut.ac.ir
روشهای تولید مواد تابعی سبب میشود رفتار این مواد غیر ایزوتروپ باشد. در این مقاله از روش بدون المان گلرکین برای مطالعة شکست مواد تابعی ارتوتروپیک استفاده شده است. در این روش محاسبة عددی مشتق میدانهای اصلی و کمکی کرنش بهسادگی انجام میشود، حال آنکه روش المان محدود و فرم توسعهیافتة آن با مشکلاتی همراه است. بهعلاوه در این مقاله یک انتگرال پایستار جدید برای محاسبة پارامترهای شکست در مواد غیرهمگن ارائه شده است که فرم یکسانی برای بارگذاری مکانیکی و حرارتی دارد. این شکل جدید از انتگرال برهمکنش دارای ترمهایی با تعبیر فیزیکی مشخص بوده و برای برهمکنش میدانهای خطی بر میدان الاستیک دارای ترمهای ثابت است و بهطور سیستماتیک قابل تعمیم میباشد. در این مقاله، ضرایب شدت تنش در مواد تابعی ارتوتروپیک با بهکارگیری این انتگرال برهمکنش محاسبه شده است. برای گسستهسازی معادلات حاکم از روش بدون المان گلرکین استفاده شده است. در چند مثال اثر تغییر خصوصیات مواد بر ضرایب شدت تنش بررسی شده است. مقایسة نتایج با مقادیر گزارششده در مقالات موجود بیانگر دقت قابل قبول رابطة ارائهشده است.
انتگرال پایستار,ترک,ضریب شدت تنش,مواد مرکب تابعی ارتوتروپیک,روش بدون المان گلرکین
https://www.astjournal.ir/article_30840.html
https://www.astjournal.ir/article_30840_bba33f2b6faebbfed1f7e8b76cf08ee4.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
ارزیابی کارآیی اتصال چسبی با هندسة قوسی در کلاهک یک مخزن کامپوزیتی
55
63
FA
مهناز
ذاکری
عضو هیات علمی / آزمایشگاه تحقیقاتی سازه های پیشرفته، دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
m.zakeri@kntu.ac.ir
وحید
دیندارلو
کارشناس ارشد / دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
aaa@aa.com
از جمله عوامل واماندگی اتصالات چسبی، تکینگی تنش است که اغلب در لبة آزاد انتهای اتصال رخ میدهد. برای کاهش تمرکز تنش در این مکان میتوان از تغییر مدل هندسی انتهای اتصال استفاده کرد. در این پژوهش طرح جدیدی با عنوان مدل چسب قوسی برای اتصال چسبی کلاهک یک مخزن کامپوزیتی چرخان پیشنهاد شده و رفتار آن با دو مدل هندسی متداول شامل مدل پایه و مدل هندسی با انتهای مقعر مقایسه میشود. با توجه به اهمیت مولفههای تنش برشی عرضی و تنش نرمال پوستگیدر بررسی استحکام اتصال، تنشهای موجود در انتهای آزاد اتصال برای هر سه مدل فوق با انجام تحلیلهای عددی ارزیابی میشوند. همچنین تأثیر فرکانس چرخش مخزن بر تغییر این مؤلفههای تنش بررسی میگردد. نتایج نشان میدهد که مدل چسب قوسی میتواند سبب کاهش قابل توجه تنش برشی عرضی و تنش پوستگی در اتصال چسبی کلاهک مورد نظر شود.
مخزن کامپوزیتی,اتصال چسبی,مدل چسب قوسی,تنش برشی عرضی,تنش پوستگی
https://www.astjournal.ir/article_30841.html
https://www.astjournal.ir/article_30841_eba3adbfe5302800ee6b100b1f501499.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
بررسی ارتعاشات آزاد غیرخطی تیر نانوکامپوزیتی با روش شبیهسازی چند مقیاسه
65
75
FA
مجید
جمال امیدی
عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
m.jamalomidi@gmail.com
مهدی
شایانمهر
دانشجوی دکتری / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
mahdishayanmehr@mut.ac.ir
سعید
شکراللهی
عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
shokrollahi@isav.ir
هدف از این مقاله بررسی رفتار ارتعاشات آزاد عرضی غیرخطی المان حجمی معرف نانوکامپوزیت متشکل از رزین و نانولوله کربنی براساس تئوری ونکارمن بهمنظور پیشبینی رفتار ارتعاشات آزاد تیر نانوکامپوزیتی است. برای این منظور؛ تخست رفتار مکانیکی المان حجمی با روش چند مقیاسه بهمنظور استخراج رفتار ارتعاشی آن تعیین شده است. در این راستا المانهای حجمی مختلفی با نسبتهای طولی گوناگون نانولوله در نظر گرفته شده است که هر یک بیانگر گونهای از توزیع نانولوله در فاز ماکرو میباشند. در ادامه با مدلسازی المان محدود و حل تحلیلی، فرکانس طبیعی المان حجمی بررسی شده است. برای صحتسنجی بیشتر نتایج، تحلیل مودال روی نانولولة مجزا انجام و با کارهای گذشته مقایسه شده است. سپس معادلة ارتعاشاتی المان حجمی استخراج و رفتار ارتعاشات آزاد غیرخطی المان معرف ناشی از عاملیت غیرخطی هندسی بر اساس تئوری ونکارمن در شرایط مرزی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. نمودارهای فرکانس طبیعی براساس شرایط توزیع نانوذرات در محیط رزین نشان داد که توزیع مناسب سبب افزایش فرکانس نوسان خطی و غیرخطی المان میشود. همچنین براساس نمودارهای فرکانس غیرخطی تحت شرایط مرزی مختلف ملاحظه شد شرایط مرزی سیستم بر میزان غیرخطی بودن رفتار تأثیر زیادی دارد. نتایج نشان داد با افزایش دامنة نوسان در شرایطی که سیستم قید کمتری دارد (مفصل - گیردار)، انحراف فرکانس غیرخطی حدود 20 درصد از حالت مقیدتر (حالت دوسر درگیر) بیشتر است.
ارتعاشات آزاد عرضی,نانوکامپوزیت,نانولولة کربنی,شبیهسازی چند مقیاسه,فرکانس نوسان غیرخطی
https://www.astjournal.ir/article_30842.html
https://www.astjournal.ir/article_30842_98cb454fb8236d770971550938266b6f.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
بررسی تجربی آثار سرش جانبی بر مشخصههای ائرودینامیکی استاتیکی و اندازهگیری مشتقات دینامیکی طولی مدل هواپیمای بال مثلثی
77
92
FA
ارسلان
قجر
دانشجوی دکتری / پژوهشگاه هوافضا
taleghani@ari.ac.ir
سید آرش
سید شمس طالقانی
عضو هیات علمی / پژوهشگاه هوافضا
arash.taleghani@gmail.com
محمدرضا
سلطانی
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
msoltani@sharif.edu
مهران
مصدری
عضو هیات علمی / دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
m.masdari@aut.ac.ir
در این پژوهش آثار سرش جانبی بر مشخصههای ائرودینامیکی مدل هواپیمای بال مثلثی در حالت استاتیکی و همچنین روشی تجربی جهت تعیین مشتقات پایداری دینامیکی هواپیما ارائه شده است. دادههای اندازهگیری شده بهصورت یک تاریخچة زمانی از ضرایب نیروها و گشتاورهای ائرودینامیکی میباشد. با استفاده از این دادهها مؤلفههای همفاز و غیر همفاز ضرایب ائرودینامیکی تعیین شده است. تستها در عدد رینولدز 1750000 انجام شده است. با افزایش زاویة سرش جانبی، مقدار حداکثر ضریب بـرآ از مقدار 1/32 در زاویة سرش جانبی صفر درجه به مقدار 0/8 در زاویة سرش جانبی 30 درجه کاهش مییابد. با افزایش زاویة سرش جانبی شیب منحنی بـرآ و پایداری طولی کاهش پیدا میکند. در زوایای حملة متوسط کوچک تغییر چندانی در مؤلفة همفاز و غیر همفاز ضریب نیروی عمودی مشاهده نشده است. در زوایای حملة متوسط بزرگتر، این تغییرات محسوس است.
تونل باد,ائرودینامیک ناپایا,بال مثلثی,مشخصههای ائرودینامیکی,نوسان اجباری
https://www.astjournal.ir/article_30843.html
https://www.astjournal.ir/article_30843_92b01f0d253581b76562ad592ccd6f77.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
الگوی رتبهکاستة طراحی معکوس و تحلیل جریان سیال با بهرهگیری از مودهای ترکیبی هندسه و میدان جریان بر مبنای روش تجزیه متعامد بهینه
93
103
FA
محمد کاظم
مؤیدی
0000-0003-4016-1557
عضو هیات علمی / آزمایشگاه پژوهشی توربولانس و دینامیک سیالات محاسباتی، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه قـم
moayyedi@qom.ac.ir
مرتضی
مروی
پژوهشگر / آزمایشگاه پژوهشی توربولانس و دینامیک سیالات محاسباتی، دانشگاه قـم
m_10348@yahoo.com
در این پژوهش به ارائة روشی برای تحلیل جریان غیرلزج و طراحی بهینة ایرفویل بر پایة الگوی رتبهکاستة تجزیة متعامد بهینه پرداخته شده است. هدف این پژوهش توسعة الگویی رتبهکاسته است تا بتواند با استفاده از دادههای حاصل از حل معادلة اویلر، طراحی بهینة سطوح ائرودینامیکی را انجام داده، بهنحویکه هزینة محاسباتی طراحی در مقایسه با روش دینامیک سیالات محاسباتی بهشدت کاهش یابد. دادههای ائرودینامیکی مورد نظر از شبیهسازی یک جریان غیرلزج و به ازای تغییرات پارامترهای مختلف هندسی بهدست آمدهاند. الگوی مورد بحث ترکیبی از روش تجزیة متعامد بهینه همراه با حل یک مسئلة کمینهسازی بهمنظور دستیابی به توزیع فشار یا هر معیار مطلوب دیگری است. بهمنظور بازسازی این الگو از نمایههای میدان فشار حول ایرفویل استفاده شده است. در بخشی از این تحقیق به طراحی معکوس ایرفویل در فضایی خارج از نمایههای موجود پرداخته شده است. نتایج از مدل رتبهکاستة حاضر با شبیهسازیهای حاصل از حل دقیق مقایسه شده که دقت در محاسبات را نشان میدهد.
روش تجزیة متعامد بهینه,طراحی معکوس,الگوی رتبهکاسته,بهینهسازی
https://www.astjournal.ir/article_30844.html
https://www.astjournal.ir/article_30844_11b72ff159bc724558af8142f76723ce.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
اثر تغییرات معادلة عمومی دینامیک سیال بر لایة اختلاط بدون برش دوبعدی آشفته
105
115
FA
حسین
اتحادی
دانشجوی دکتری / دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
ettehadi@email.kntu.ac.ir
مانی
فتحعلی
عضو هیات علمی / دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
mfathali@kntu.ac.ir
مسعود
میرزایی
عضو هیات علمی / دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
mirzaei@kntu.ac.ir
در این پژوهش با محاسبة پارامترهای آماری نظیر ممانهای سوم و چهارم، اثر تغییرات آلفا بر دینامیک بین دو جریان مغشوش مطالعه شده است. پارامتر آلفا متغیری است که رابطة بین تابع جریان و ورتیسیته در فضای فوریه را مشخص میکند. این مبحث از جریان آشفته اصطلاحاً آلفا توربولانس نامیده میشود. برای تحلیل رفتار معادلات، از شبیهسازی عددی معادلات عمومی دینامیک سیال تراکم ناپذیر، با روش عددی شبه طیفی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که رفتار میدان چرخش در دو حالت بزرگتر از 2 و کوچکتر از 2 تفاوت زیادی با هم دارند. از اینرو برابر با 2 بهعنوان آلفای بحرانی در نظر گرفته شده است. در کوچکتر از 2، اندرکنشهای محلی بر سیستم حاکم است و با کاهش آلفا میزان ناهمسانی و اختلاط افزایش مییابد. در حالت بزرگتر از 2، اندرکنشهای حاکم بر میدان جریان غیرمحلی میباشند و با افزایش آلفا میزان ناهمسانی کاهش مییابد. همچنین نشان داده شده است که در حالت محلی (آلفاهای کوچک)، فیزیک جریان شامل گردابههای ریزمقیاس میباشد، در حالیکه در آلفاهای بزرگ دینامیک غیرمحلی شده و گردابهها رشتهایتر میشوند.
لایة اختلاط,آلفاتوربولانس,روش شبهطیفی,معادلة عمومی دینامیک سیال,ناهمسانی
https://www.astjournal.ir/article_30845.html
https://www.astjournal.ir/article_30845_1ba9246efa44120325f9e775c972685c.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2645-3622
6
شماره 3 (ویژه نامه)
2017
12
22
بهینهسازی چندهدفة سهبعدی خنککاری لایه ای در یک پرة توربین فشاربالا با استفاده از الگوریتم ژنتیک - شبکة عصبی مصنوعی
117
128
FA
محمد حسین
شهداد
دانشجوی دکتری / مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
m.shahdad@iranair.com
محمود
عدمی
عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
adami@mut-es.ac.ir
علیرضا
مستوفی زاده
عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
armostofizadeh@mut-es.ac.ir
در این مقاله بهینه سازی چندهدفة خنککاری لایهای یک ردیف از سوراخهای خنککاری پرة توربین یک موتور خاص بهصورت سهبعدی بررسی شده است. هدف این مقاله مقایسة کارایی خنککاری لایهای و نرخ جریان جرمی خنککاری است که این دو تابع هدف از نظر نقطه اثر عکس هم میباشند. برای این منظور رقابت بین این دو مورد بررسی شده و موقعیت سوراخهای خنککاری در جهت وتر، بههمراه قطر و زاویة تزریق بهعنوان پارامترهای طراحی انتخاب شدهاند. سپس 30 نمونه بهعنوان دادة اولیه از تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی ایجاد و از روش شبکه عصبی مصنوعی برای ایجاد مدل جایگزین بهمنظور تقریب تابع بهینهسازی پارامترهای طراحی و از الگوریتم ژنتیک برای بهنیهسازی مدل استفاده شده است. الگوی طراحی در الگوریتم ژنتیک، شش مرتبه به تناوب تکرار شده و مدل بهینه برای تابع هدف بهدست آمده است. در نهایت موقعیت بهینة سوراخهای خنککاری نزدیک LE با قطر و زاویة تزریق بهترتیب 0/447 و 73/575 بهدست آمد. مقایسة نتایج CHT هندسة پرة بهینهشده با هندسة اولیه نتایج بهینهسازی را تأیید میکند و نشان میدهد که به کاهش چشمگیر توزیع دمایی روی ایرفویل منجر شده است.
بهینهسازی چندهدفه,الگوریتم ژنتیک,شبکة عصبی مصنوعی,خنککاری لایهای,پرة توربین گاز,حل ترکیبی,دینامیک سیالات محاسباتی
https://www.astjournal.ir/article_30846.html
https://www.astjournal.ir/article_30846_891bc63ffb508f8b43c4a87ae2195476.pdf