TY - JOUR ID - 21115 TI - ارزیابی حوزة فرکانس خرابی تیر کامپوزیتی در تست خمش سه‌نقطه توسط روش اکوستیک امیشن JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - بهشتی‌زاده, نیما AU - مصطفی‌پور, امیر AU - بیگلری, حسن AD - کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک / دانشگاه تبریز AD - عضو هیات علمی / دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز AD - عضو هیات علمی /دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 1 SP - 77 EP - 87 KW - بارگذاری خمشی KW - تیر کامپوزیتی الیاف شیشه / اپوکسی KW - حوزة فرکانسی KW - اکوستیک امیشن DO - N2 - کامپوزیت الیاف شیشه / اپوکسی از جمله پرکاربردترین کامپوزیت‌های زمینه پلیمری است که به‌دلیل خواصی چون استحکام بالا نسبت به وزن، سفتی ویژة بالا، مقاومت خوردگی بالا، انبساط حرارتی کم، مقاومت در برابر اشعه‌های اتمی و جذب‌کنندگی انرژی در صنایع مختلف مصرف بالایی دارد. سازوکار عدم تحمل بار و شروع ترک و خرابی به‌صورت‌های متنوعی ممکن است رخ دهد که هر یک فرکانس خاصی دارند. در این مقاله از روش اکوستیک امیشن برای بررسی سازوکارهای مختلف خرابی در بارگذاری خمش سه‌نقطة تیر کامپوزیتی الیاف شیشه / اپوکسی و تعیین حوزه‌های فرکانسی مرتبط استفاده، همچنین از تبدیل موجک برای پردازش سیگنال‌های اکوستیکی استفاده شده است. برای این منظور با استفاده از یک حسگر اکوستیکی سه نوع سازوکار خرابی غالب در این تیر کامپوزیتی شناسایی و محدودة فرکانسی که خرابی‌ها در آن رخ می‌دهند تعیین شده است. نتایج تبدیل موجک نشان می‌دهد این سه سازوکار غالب خرابی؛ یعنی شکست ماتریس، جدایش الیاف از ماتریس و شکست الیاف، در بارگذاری خمشی به‌ترتیب دارای محدودة فرکانسی صفر تا 125، 125 تا 250 و 375 تا 500 کیلوهرتز هستند. نتایج این پژوهش عملکرد قابل قبول استفاده از روش اکوستیک امیشن در تعیین حوزة فرکانسی بارگذاری خمش سه‌نقطة تیر کامپوزیتی الیاف شیشه / اپوکسی را نشان می‌دهد. UR - https://www.astjournal.ir/article_21115.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_21115_77db3aa7d3b87a5a2e402c74b1f7007c.pdf ER -