TY - JOUR ID - 24591 TI - تحلیل تجربی و عددی رفتار فروریزش محوری و مایل لوله‌های دوجدارة مخروطی تحت شرایط مرزی دوسرگیردار JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - آذرخش, سجاد AU - رهی, عباس AU - دریکوندی, سامان AU - قمریان, علی AD - مربی / باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AD - عضو هیات علمی / دانشکدة مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی AD - مربی / دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج AD - مربی / باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 1 SP - 67 EP - 79 KW - لوله‌های مخروطی گیردار KW - بارگذاری محوری و مایل KW - جذب انرژی KW - روش اجزای محدود DO - N2 - لوله­های جدارنازک به­دلیل ارزانی و وزن اندک طی سالیان متمادی به­عنوان جاذب انرژی وسائل نقلیه همچون قطار، خودرو، کشتی و جز این‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این مقاله پاسخ انرژی جذب‌شده لوله­های مخروطی دوجداره تحت بارگذاری محوری و مایل بررسی شده است. در مطالعة آزمایشگاهی لوله‌های دوجدارة مخروطی آلومینیمی به‌روش چرخ‌کاری ساخته شده‌اند. لوله‌های دوجداره از هر دو انتها ثابت شده‌ و بین دو صفحة صلب تحت اثر بارگذاری شبه‌استاتیک قرار گرفته‌اند و بار محوری و مایل با اعمال نیرو به انتهای بخش فوقانی نمونه‌ها اعمال می‌شود. سپس نحوة فروریزش نمونه، تغییرات نیرو و مقدار انرژی لازم تعیین می‌شود. مدلی برای شبیه‌سازی فرایند فروریزش با استفاده از تحلیل اجزای محدود ارائه و اثر رفتار غیرخطی مواد، تماس و تغییر شکل بزرگ در این شبیه‌سازی در نظر گرفته شده است. مقایسة نتایج آزمایشگاهی و شبیه‌سازی نشان می‌دهد که مدل ارائه‌شده برای تعیین پاسخ فروریزش و تعیین نمودار نیرو - جابه‌جایی و میزان انرژی جذب‌­شده مناسب است. از مدل صحه‌گذاری­ شده برای بررسی پارامتری چون شرایط تکیه­گاهی و زاویة بارگذاری استفاده شده است. نتایج این مطالعه به‌وضوح مزیت استفاده از لوله‌های مخروطی دوجداره را به‌عنوان جاذب نشان می‌دهد. UR - https://www.astjournal.ir/article_24591.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_24591_95c8620b425b0ba5a676520b800b4e04.pdf ER -