TY - JOUR ID - 24593 TI - طراحی مفهومی و بهینه‌سازی کشتی هوایی ارتفاع بالا به‌وسیلة الگوریتم ژنتیک JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - هاشم پور, محمود AU - نصرت الهی, مهران AD - کارشناس ‌ارشد / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک ‌اشتر، تهران AD - عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک ‌اشتر، تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 1 SP - 131 EP - 149 KW - کشتی هوایی ارتفاع بالا KW - طراحی مفهومی KW - الگوریتم ژنتیک KW - طراحی بهینة چندموضوعی KW - آنالیز حساسیت KW - چیدمان کلی KW - وسائل سبکتر از هوا KW - لایة استراتوسفر DO - N2 - در این مقاله روشی جهت طراحی مفهومی کشتی‌های هوایی ارتفاع بالا ارائه شده ‌است. با در نظر گرفتن یک بار محموله و به‌کمک روش ارائه‌شده، طراحی برای یک نمونة خاص انجام شد و پس از اعتبارسنجی طراحی انجام‌شده، بهینه‌سازی شکل بدنة کشتی هوایی به‌کمک الگوریتم ژنتیک و براساس تابعی ترکیبی شامل مساحت سطح، درگ محیطی و تنش حلقه‌ای وارد بر پوسته صورت گرفت. ابعاد هندسی، ضریب درگ حجمی، حداقل تنش حلقه‌ای وارد بر پوسته و وزن اجزای مختلف از جمله پارامترهای خروجی این روش طراحی می‌باشد. از نتایج به‌دست آمده مشاهده می‌شود که طراحی‌ انجام‌شده به‌وسیلة متدولوژی حاضر مطابقت خوبی با یک نمونة عملی انجام‌شده دارد. همچنین به‌کمک این روش، طراحی جهت کمترین پسای آیرودینامیکی، کمترین وزن و کمترین مساحت سطح پوسته به‌صورت جداگانه و به‌وسیلة الگوریتم ژنتیک حاصل شد. در ادامه برخی تحلیل‌های حساسیت انجام شد و میزان حساسیت طول کشتی هوایی به‌عنوان مهمترین پارامتر هندسی کشتی هوایی نسبت به پارامترهای متفاوت طراحی به‌دست آمد. در پایان براساس مقادیر به‌دست آمده در یکی از بهینه‌سازی‌های انجام‌شده چیدمانی کلی برای زیرسیستم‌های متفاوت پیشنهاد شد. UR - https://www.astjournal.ir/article_24593.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_24593_5627c910bdad90b2ec547ccec6a401ed.pdf ER -