TY - JOUR ID - 253533 TI - شناسایی و تخمین ضرایب آیرودینامیکی هواپیما با استفاده از فیلتر توسعه یافته JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - مختاری, میرابوالفضل AD - عضو هیات علمی / گروه خلبانی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 1 SP - 97 EP - 109 KW - شناسایی سیستم KW - فیلترینگ کالمن KW - تخمین پارامتر بازگشتی KW - فیلتر غیرخطی KW - تکنیک‌های تخمین DO - N2 - فیلتر کالمن توسعه یافته (EKF) یک الگوریتم پرکاربرد برای شناسایی پارامتر بازگشتی است و مبتنی بر تقریب مرتبه اول دینامیک سیستم است. اخیراً فیلتر کالمن بدون بو (UKF) به عنوان راه حل نظری بهتری برای فیلتر کالمن توسعه یافته در رشته فیلترینگ غیرخطی پیشنهاد شده است و در مسائل هدایت، تخمین پارامتر و تخمین دوگانه توجه زیادی به خود جلب کرده است . استفاده از فیلتر کالمن بدون بو(UKFaug) به عنوان ابزار تخمین پارامتر بازگشتی برای مدل‌سازی آیرودینامیکی نسبتاً بدون بررسی باقی مانده است از اینرو در این مقاله ضمن استفاده از این الگوریتم، عملکرد سه الگوریتم تخمین پارامتر بازگشتی برای تخمین پارامتر آیرودینامیکی از داده‌های پرواز یک هواپیما با بال ثابت با هم مقایسه شده‌است.‌ نتایج نشاندهنده این می باشد که عملکرد هر سه الگوریتم تا حدودی شبیه به هم بوده است ولی فیلتر کالمن بدون بو در برخی موارد عملکرد بهتری در مقایسه با دو روش دیگر از خود نشان می‌دهد. مقایسه صورت گرفته کمک می‌کند تا بسته به شرایط مختلف بتوان بهترین و کم هزینه ترین روش را انتخاب کرد. UR - https://www.astjournal.ir/article_253533.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_253533_50c341ad7ad5d5c9bfb96b38d156e2c5.pdf ER -