TY - JOUR ID - 30843 TI - بررسی تجربی آثار سرش جانبی بر مشخصه‌های ائرودینامیکی استاتیکی و اندازه‌گیری مشتقات دینامیکی طولی مدل هواپیمای بال مثلثی JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - قجر, ارسلان AU - سید شمس طالقانی, سید آرش AU - سلطانی, محمدرضا AU - مصدری, مهران AD - دانشجوی دکتری / پژوهشگاه هوافضا AD - عضو هیات علمی / پژوهشگاه هوافضا AD - عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف AD - عضو هیات علمی / دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - شماره 3 (ویژه نامه) SP - 77 EP - 92 KW - تونل باد KW - ائرودینامیک ناپایا KW - بال مثلثی KW - مشخصه‌های ائرودینامیکی KW - نوسان اجباری DO - N2 - در این پژوهش آثار سرش جانبی بر مشخصه‌های ائرودینامیکی مدل هواپیمای بال مثلثی در حالت استاتیکی و همچنین روشی تجربی جهت تعیین مشتقات پایداری دینامیکی هواپیما ارائه شده است. داده‌های اندازه‌گیری شده به‌صورت یک تاریخچة زمانی از ضرایب نیروها و گشتاورهای ائرودینامیکی می‌باشد. با استفاده از این داده‌ها مؤلفه‌های هم­فاز و غیر هم­فاز ضرایب ائرودینامیکی تعیین شده است. تست‌ها در عدد رینولدز 1750000 انجام شده است. با افزایش زاویة سرش جانبی، مقدار حداکثر ضریب بـرآ از مقدار 1/32 در زاویة سرش جانبی صفر درجه به مقدار 0/8 در زاویة سرش جانبی 30 درجه کاهش می‌یابد. با افزایش زاویة سرش جانبی شیب منحنی بـرآ و پایداری طولی کاهش پیدا می‌کند. در زوایای حملة متوسط کوچک تغییر چندانی در مؤلفة هم‌فاز و غیر هم‌فاز ضریب نیروی عمودی مشاهده نشده است. در زوایای حملة متوسط بزرگتر، این تغییرات محسوس است. UR - https://www.astjournal.ir/article_30843.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_30843_92b01f0d253581b76562ad592ccd6f77.pdf ER -