TY - JOUR ID - 30846 TI - بهینه‌سازی چندهدفة سه‌بعدی خنک‌کاری لایه ای در یک پرة توربین فشاربالا با استفاده از الگوریتم ژنتیک - شبکة عصبی مصنوعی JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - شهداد, محمد حسین AU - عدمی, محمود AU - مستوفی زاده, علیرضا AD - دانشجوی دکتری / مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - شماره 3 (ویژه نامه) SP - 117 EP - 128 KW - بهینه‌سازی چندهدفه KW - الگوریتم ژنتیک KW - شبکة عصبی مصنوعی KW - خنک‌کاری لایه‌ای KW - پرة توربین گاز KW - حل ترکیبی KW - دینامیک سیالات محاسباتی DO - N2 - در این مقاله بهینه سازی چندهدفة خنک‌کاری لایه‌ای یک ردیف از سوراخ‌های خنک‌کاری پرة توربین یک موتور خاص به‌صورت سه‌بعدی بررسی شده است. هدف این مقاله مقایسة کارایی خنک­کاری لایه­ای و نرخ جریان جرمی خنک­کاری است که این دو تابع هدف از نظر نقطه اثر عکس هم می­باشند. برای این منظور رقابت بین این دو مورد بررسی شده و موقعیت سوراخ­های خنک­کاری در جهت وتر، به‌همراه قطر و زاویة تزریق به‌عنوان پارامترهای طراحی انتخاب شده‌اند. سپس 30 نمونه به‌عنوان دادة اولیه از تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی ایجاد و از روش شبکه عصبی مصنوعی برای ایجاد مدل جایگزین به‌منظور تقریب تابع بهینه‌سازی پارامترهای طراحی و از الگوریتم ژنتیک برای بهنیه‌سازی مدل استفاده شده است. الگوی طراحی در الگوریتم ژنتیک، شش مرتبه به تناوب تکرار شده و مدل بهینه برای تابع هدف به‌دست آمده است. در نهایت موقعیت بهینة سوراخ‌های خنک­کاری نزدیک LE با قطر و زاویة تزریق به‌ترتیب 0/447 و 73/575 به‌دست آمد. مقایسة نتایج CHT هندسة پرة بهینه‌شده با هندسة اولیه نتایج بهینه‌سازی را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که به کاهش چشمگیر توزیع دمایی روی ایرفویل منجر شده است. UR - https://www.astjournal.ir/article_30846.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_30846_891bc63ffb508f8b43c4a87ae2195476.pdf ER -