@article { author = {Mansourizadeh, Javad and Mirmohammadi, Ali}, title = {Numerical solution of internal flow and determination of operating factors of open-end and converging-end tangential and swirl injectors}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {9}, number = {2}, pages = {53-64}, year = {2020}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {Convergent-end and Open-end injectors are widely used in internal combustion engines. These types of pressurized swirl injectors include: tangential inputs, rotation chamber, converging section and output orifice. In this paper, simulation and comparison of fluid flow inside Open-end and Convergent-end injectors for spraying kerosene fuel under the same operating conditions has been performed using the fluid volume (VOF) method. The results of time-dependent (unsteady) simulations showed that the exit time of kerosene from the Open-end injector is 1.8 milliseconds and in the Convergent-end injector is 4 milliseconds. The results of time-independent (steady) simulations at different injection pressures showed that the Open-end injector is stable at 0.05 MPa injection pressure, while the convergent-end injector is stable at 0.3 MPa injection pressure. However, the exit rate of kerosene in the Open-end injector is far less than that of the convergence-end injector, which reduces the aerodynamic force applied to the fuel inlet layer of the injector and reduces the fuel atomization in the Open-end injector compared to the convergent-end injector.}, keywords = {Pressurized swirl injector,convergent-end injector,open-end injector,Simulation,VOF,Kerosene}, title_fa = {حل عددی جریان داخلی و تعیین عوامل عملکردی انژکتورهای پیچشی مماسی انتها-باز و انتها-همگرا}, abstract_fa = {انژکتورهای پیچشی مماسی انتها-باز و انتها-همگرا به صورت گسترده در موتورهای درونسوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از انژکتورهای پیچشی فشاری شامل: ورودی­های مماسی، محفظه چرخش، بخش همگرا و اوریفیس خروجی هستند. در این مقاله شبیه‌سازی و مقایسه جریان سیال در داخل انژکتور انتها-باز و انتها-همگرا برای پاشش سوخت کروسین در شرایط عملیاتی یکسان با استفاده از روش حجم سیال (VOF) انجام شده است. نتایج شبیه‌سازی­های وابسته به زمان (ناپایا) نشان دادند، زمان خروج کروسین از انژکتور انتها-باز 1/8 میلی‌ثانیه و در انژکتور انتها-همگرا 4 میلی‌ثانیه است. نتایج شبیه‌سازی­های مستقل از زمان (پایا) در فشارهای تزریق مختلف نشان دادند، انژکتور انتها-باز در فشار تزریق MPa 0/05 به حالت پایدار می­رسد در حالی که انژکتور انتها-همگرا در فشار تزریق MPa 0/3 به حالت پایدار خود می­رسد. اما سرعت خروج کروسین در انژکتور انتها-باز به مراتب از انژکتور انتها-همگرا کمتر است که این امر، موجب کاهش نیروی ایرودینامیکی وارد شده به لایه سوخت خروجی از انژکتور شده و باعث کاهش اتمیزاسیون سوخت در انژکتور انتها-باز در مقایسه با انژکتور انتها-همگرا می‌شود.}, keywords_fa = {انژکتور پیچشی مماسی,انژکتور انتها-همگرا و انتها-باز,شبیه‌سازی,VOF,کروسین}, url = {https://www.astjournal.ir/article_242881.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_242881_6d23063f7476e70077f851fb19550aed.pdf} }