@article { author = {Hashempour, Mahmoud and Nosratollahi, Mehran}, title = {Conceptual design & optimization of high altitude airship by genetic algorithm}, journal = {Aerospace Knowledge and Technology Journal}, volume = {6}, number = {1}, pages = {131-149}, year = {2017}, publisher = {Malek ashtar University of Technology}, issn = {2322-1070}, eissn = {2645-3622}, doi = {}, abstract = {This paper presents a methodology for conceptual design of long endurance stratospheric airships and establishes a baseline of specifications for a conventional configuration stratosphere airship, according to given performance and operational requirements. The methodology is validated by other design concepts, which previously developed for similar missions. The shape optimization of airship was introduced into the design process, and several optimum objectives can be selected including minimum drag, minimum surface area and minimum weight. Also, a multi-objective function was used to take account of various factors which influence airship subsystems- e.g. aerodynamics, structures, energy and weight- to determine the optimal shape of airship. An algorithm for generating the shape is developed and appropriate mathematical models for subsystems are constructed. Simulation results show the optimized shape gives an improvement in the multi-objective function compared with a reference shape. The baseline specifications of stratospheric airships designed for various shapes by this methodology are presented.}, keywords = {high altitude Airship (HAA),Conceptual design,multi-objective optimization Design,genetic algorithm,Sensitivity analysis,lighter than air vehicle (LTA),stratosphere}, title_fa = {طراحی مفهومی و بهینه‌سازی کشتی هوایی ارتفاع بالا به‌وسیلة الگوریتم ژنتیک}, abstract_fa = {در این مقاله روشی جهت طراحی مفهومی کشتی‌های هوایی ارتفاع بالا ارائه شده ‌است. با در نظر گرفتن یک بار محموله و به‌کمک روش ارائه‌شده، طراحی برای یک نمونة خاص انجام شد و پس از اعتبارسنجی طراحی انجام‌شده، بهینه‌سازی شکل بدنة کشتی هوایی به‌کمک الگوریتم ژنتیک و براساس تابعی ترکیبی شامل مساحت سطح، درگ محیطی و تنش حلقه‌ای وارد بر پوسته صورت گرفت. ابعاد هندسی، ضریب درگ حجمی، حداقل تنش حلقه‌ای وارد بر پوسته و وزن اجزای مختلف از جمله پارامترهای خروجی این روش طراحی می‌باشد. از نتایج به‌دست آمده مشاهده می‌شود که طراحی‌ انجام‌شده به‌وسیلة متدولوژی حاضر مطابقت خوبی با یک نمونة عملی انجام‌شده دارد. همچنین به‌کمک این روش، طراحی جهت کمترین پسای آیرودینامیکی، کمترین وزن و کمترین مساحت سطح پوسته به‌صورت جداگانه و به‌وسیلة الگوریتم ژنتیک حاصل شد. در ادامه برخی تحلیل‌های حساسیت انجام شد و میزان حساسیت طول کشتی هوایی به‌عنوان مهمترین پارامتر هندسی کشتی هوایی نسبت به پارامترهای متفاوت طراحی به‌دست آمد. در پایان براساس مقادیر به‌دست آمده در یکی از بهینه‌سازی‌های انجام‌شده چیدمانی کلی برای زیرسیستم‌های متفاوت پیشنهاد شد.}, keywords_fa = {کشتی هوایی ارتفاع بالا,طراحی مفهومی,الگوریتم ژنتیک,طراحی بهینة چندموضوعی,آنالیز حساسیت,چیدمان کلی,وسائل سبکتر از هوا,لایة استراتوسفر}, url = {https://www.astjournal.ir/article_24593.html}, eprint = {https://www.astjournal.ir/article_24593_5627c910bdad90b2ec547ccec6a401ed.pdf} }