%0 Journal Article %T تعیین نوع و ویژگی‌های جریان‌های جت گاز و محل صفحة ماخ با شبیه‌سازی عددی %J دانش و فناوری هوافضا %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران %Z 2322-1070 %A میرمحمدی, علی %A ورعی, امیر عطا %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 5 %N 2 %P 67-78 %! تعیین نوع و ویژگی‌های جریان‌های جت گاز و محل صفحة ماخ با شبیه‌سازی عددی %K جریان فشار قوی گاز %K پروفایل سرعت %K تشکیل مخلوط %K صفحة ماخ %R %X جریان گاز فشار قوی در خروجی نازل موتورهای جت و راکت‌ها و در داخل اتاق احتراق موتورهای گازسوز یکی از عوامل مؤثر بر نیروی پیشران، مصرف سوخت، میزان آلایندگی و بازده موتورهاست. از اینرو مطالعة آن حائز اهمیت بسیاری است. خروج فشار قوی گاز از نازل و فرایند اختلاط با هوای محیط، به ویژگی‌های جریان تراکم‌پذیر مانند موج‌های تراکمی و بشکه‌ای شکل، ایجاد موج‌های متوقف‌کننده و شاک‌ وابسته است. هدف این پژوهش، مطالعة عددی این ویژگی‌هاست. نتایج نمودارهای صفحة ماخ، پروفایل سرعت و فشار - که از عوامل مؤثر در تشکیل مرز جریان گاز خروجی از نازل می‌باشند - در این مقاله ارائه شده است. نتایج شبیه‌سازی جریان جت گاز نشان می‌دهد که اگر نسبت فشار قوی‌تر از 81/4:1 باشد، شکل‌گیری مرز جت گاز به‌علت زیادبودن انرژی جنبشی مستقل از لزجت یا آشفته‌بودن جریان در جت گاز است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که اگر نسبت فشار از 18/6:1 بالاتر باشد، مشخصه‌های جریان مانند عدد ماخ محلی و فشار بی‌بعدشدة P/Pn مستقل از نسبت فشار بین نازل و محیط بوده و تنها به مسافت بی‌بعدشدة x/d بستگی خواهد داشت. %U https://www.astjournal.ir/article_21827_f7a59fbd9ee8b8747c37a5435a0eb2ee.pdf