%0 Journal Article %T طراحی و تحلیل عددی یک مبدل حرارتی پوسته لوله پره‌گذاری‌شده برای کاربرد در موتور یک بالگرد خاص %J دانش و فناوری هوافضا %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن هوافضای ایران %Z 2322-1070 %A رستمی, محسن %A فرج الهی, امیرحمزه %A قنبری, مرتضی %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 10 %N 1 %P 107-127 %! طراحی و تحلیل عددی یک مبدل حرارتی پوسته لوله پره‌گذاری‌شده برای کاربرد در موتور یک بالگرد خاص %K مبدل حرارتی پوسته و لوله %K ضریب کولبرن %K انتقال حرارت %K لوله پره‏دار %K ضریب اصطکاک %R %X برخی هلیکوپترهای ارتش ایران که سال‌هاست استفاده می‌شود و فرسوده شده‌است، نیاز به تعمیر یا تعویض برخی قطعات آن را دارد. از جمله مبدل حرارتی که در این مقاله به صورت پوسته و لوله برای انتقال حرارت بین دو سیال مختلف که در هلیکوپترها، پهپادها و هواپیماها استفاده می‏شود، به‌صورت سه‏بعدی شبیه‏سازی شده‌است. سیال جاری در پوسته، روغن MIL-PRF 23699 و سیال جاری در لوله‏ها، سوخت JP-4 است. در این پروژه لوله‌ها به‌صورت U شکل و پره‌دار طراحی شدند تا انتقال حرارت بیشتری ایجاد شود و با استفاده از نرم‌افزار Aspen طراحی به گونه‌ایی انجام‌شده که طول کمتر و وزن کمتری داشته باشد تا وزن و ابعاد مبدل حرارتی مورداستفاده در هلیکوپتر کمتر و راندمان بالاتری داشته باشد. در این شبیه‏سازی‏ اثر تغییر هندسه لوله‏ها، دبی جرمی سوخت و روغن بر پارامترهای انتقال حرارت و هیدرولیکی مبدل بررسی‌شده‌است. لوله‏های انتخاب‌شده برای مبدل حرارتی شامل دو نوع بدون پره و پره‏دار می‌باشد و طراحی این نوع لوله‌های پره‌دار با سایر کارها متمایز شده‌ست. نتایج حاصل از این شبیه‏سازی نشان می‏دهد که نرخ انتقال حرارت بین سوخت و روغن برای مبدل حرارتی با لوله‏های پره‏دار(7400وات)، حدود 12 درصد بیشتر از حالت بدون پره(6600وات) است. همچنین کاهش دبی جرمی روغن واردشده به پوسته موجب افزایش بازدهی مبدل حرارتی می‏شود. نتایج این شبیه‏سازی‏ می‏تواند برای طراحی مبدل‏های حرارتی پوسته و لوله با ظرفیت‏های مختلف استفاده شود. %U https://www.astjournal.ir/article_246098_45fda841805e712de7ec3153f2735f19.pdf