TY - JOUR ID - 24588 TI - تعیین محدودة مناسب عملکردی انژکتورهای مورد استفاده در محفظة‌احتراق گردابه‌ای موتور سوخت مایع به‌روش تجربی JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - ولی زاده, اسماعیل AU - موسوس نائینیان, سید مجتبی AD - دانشجوی دکتری / دانشکدة هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی AD - عضو هیات علمی / دانشکدة هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 1 SP - 25 EP - 39 KW - محفظة احتراق موتور سوخت مایع KW - محفظة ‌احتراق گردابه‌ای KW - انژکتور گریز از مرکز KW - محدودة عملکرد KW - روش تجربی DO - N2 - محفظة ‌احتراق گردابه‌ای نسل جدید محفظة موتورهای سوخت مایع است که در آن با چیدمان متفاوت انژکتورها، یک جریان گردابه‌ای درون محفظة ‌احتراق ایجاد می‌کنند. این گردابه کمک زیادی به خنک‌کاری و افزایش میزان اختلاط مولفه‌های پیشرانه در محفظة ‌احتراق می‌کند و می‌توان در یک محفظه با حجم کوچک، احتراقی کامل ایجاد نمود. در این نوع محفظه‌ها چند نوع انژکتور در نقاط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل انژکتورهای گریز از مرکز، جریانی و گردابه‌ای (مماسی) می‌باشند. در پژوهش حاضر، طراحی و آزمون تجربی این انژکتورها جهتِ بررسی تأثیر پارامترهای هندسی آنها بر مشخصه‌های هیدرودینامیکی با استفاده از سیال عامل آب انجام شده است. نحوة تشکیل اسپری، اندازه‌گیری دبی، افت فشار و زاویة پاشش انژکتور از جمله مشخصه‌های هیدرودینامیکی است که بررسی شده‌اند. نتایج حاکی از تطابق قابل قبول پیش‌بینی‌های طراحی و عملکرد انژکتورهاست. بر این اساس، ضمن انتخاب انژکتورهای گریز از مرکز و جریانیِ پاشندة سوخت و اکسیدکننده به محفظه، نشان داده شده است که افزایش تعداد انژکتورهای مماسیِ گردابه‌ای تا شش عدد، یکنواختی بیشتری در جریان بالارونده از محفظة گردابه‌ای ایجاد می‌کند، اما زاویه ورودی آنها تا 5 درجه تأثیر چندانی بر بالاروندگی ندارد. UR - https://www.astjournal.ir/article_24588.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_24588_b25df0a01c08f2a618e1800efd84c4cc.pdf ER -