TY - JOUR ID - 40391 TI - مطالعه عددی تأثیر پاشش متقاطع جت هوا قبل از جت سوخت در جریان هوای عبوری مافوق صوت JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - زاهدزاده, مصطفی AU - امی, فتح الله AD - دانشجوی دکتری / دانشکده مهندسی مکانیک، گروه هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس AD - عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی مکانیک، گروه هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 1 SP - 185 EP - 196 KW - پاشش متقاطع KW - جریان عبوری مافوق‌صوت KW - دیسک ماخ KW - تلفات فشار سکون DO - N2 - یکی از روش‌های رایج جهت اختلاط سوخت و هوا در محفظه‌های احتراق اسکرمجت، پاشش متقاطع سوخت در جریان هوای مافوق‌صوت ورودی به محفظه احتراق می‌باشد. در این میان پاشش جت هوا قبل از جت سوخت، می‌تواند موجب افزایش ارتفاع عمق نفوذ سوخت به درون محفظه احتراق شود. البته این پاشش جت هوا موجب افزایش تلفات فشار سکون نیز می‌شود. در این مقاله سعی شده است که با تغییر مکان موقعیت پاشش جت هوا، شرایطی را که در آنجا بیشترین عمق نفوذ سوخت و کمترین تلفات فشار سکون ایجاد می‌شود را بیابیم. جهت انجام شبیه‌سازی‌های عددی، معادلات دو-بعدی ناویر-استوکس به همراه مدل آشفتگی دو-معادله‌ای k-ω sst و معادله حالت گاز کامل حل شده‌اند و نتایج حاصل از شبیه‌سازی عددی با نتایج تجربی مقایسه و صحّه‌گذاری شده‌اند. در آزمایش تجربی از گاز هلیوم برای پاشش در جریان مافوق‌صوت استفاده شده است. به همین خاطر در ابتدا برای صحّه‌گذاری، شبیه‌سازی عددی با پاشش گاز هلیوم صورت گرفته است. سپس با توجه به اینکه سوخت متداول مورد استفاده در موتورهای اسکرمجت، هیدروژن می‌باشد از پاشش سوخت هیدروژن برای مطالعه پارامتری استفاده شده است. در نهایت از نتایج حل عددی مشخص شد که در صورتی که پاشش جت هوا به فاصله بسیار کوچکی از جت سوخت صورت پذیرد می‌تواند بیشترین عمق نفوذ سوخت را با کمترین تلفات فشار سکون ایجاد نماید. UR - https://www.astjournal.ir/article_40391.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_40391_853b2594bb6ed079a49f81b05c398fc3.pdf ER -