TY - JOUR ID - 44836 TI - بررسی اثر بریدگی های دایره ای اسپار جلویی بال بر دقت داده های پل های کرنش سنجی برای استخراج بار برشی JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - حیات داودی, نوید AU - مسیبی, مسعود AU - یوسفی, شهرام AD - دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر، اصفهان AD - عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 1 SP - 181 EP - 190 KW - "اسپار جلوئی" KW - " پل های کرنش سنجی" KW - "اندازه گیری تجربی" KW - "بریدگی دایره ای" KW - "بار برشی" DO - N2 - برای اندازه‌گیری کرنش ناشی از اعمال نیروی برشی بر روی یک اسپار بال، لازم است کرنش‌سنج بر روی تار خنثی نصب شود. اگر در محل تار خنثی، بریدگی موجود باشد، می-توان کرنش‌سنج‌هائی را در خارج از بریدگی نصب نمود. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر بریدگی‌های دایره‌ای بر دقت داده‌های پل‌های کرنش‌سنجی به منظور محاسبه بار برشی است. سازه اسپار جلوئی بال یک هواپیمای سبک و تجهیز آن در دو مقطع به پل‌های کرنش‌سنجی در نظر گرفته شده است. برای هر مقطع اندازه گیری، یک پل روی تار خنثی و دو پل با فاصله‌‌های معین از تار خنثی نصب شده است. بار متمرکز به کمک عملگرهای خطی مجهز به حسگر نیرو، به سازه اعمال شده است. به روش کالیبراسیون بارهای زمینی، معادلات بار نوشته شده و با کمک سیگنال‌های مستخرج از آزمون، مقادیر بارها در مقاطع مذکور محاسبه شده‌اند. نیروهای یاد شده در حالت‌های مختلف، محاسبه شده و اختلاف بین آنها ارزیابی شده است. بر این اساس، تاثیر بریدگی‌های دایره‌ای در میزان دقت خروجی پل‌های کرنش‌سنجی تعیین شد. نتایج بدست آمده نشان دهنده صحت روند انجام آزمون‌ها و نیز صحت معادلات بار نوشته شده است. UR - https://www.astjournal.ir/article_44836.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_44836_06d1b7b082e5770a85e129b90d2d64c3.pdf ER -