TY - JOUR ID - 5882 TI - کاربرد الگوریتم ژنتیک در طراحی و بهینه‌یابی پارامترهای کنترل‌کننده فازی تناسبی - مشتقی (جهت تنظیم سوخت موتور توربوجت) JO - دانش و فناوری هوافضا JA - ASSTJ LA - fa SN - 2322-1070 AU - منتظری, مرتضی AU - محمدی, احسان AD - عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت AD - دانشجوی دکتری / دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 2 IS - 1 SP - 3 EP - 12 KW - کنترل‌کننده سوخت KW - منطق فازی KW - موتور توربوجت KW - الگوریتم ژنتیک KW - مدل وینر DO - N2 - در این مقاله با به‌کارگیری الگوریتم ژنتیک، به طراحی و بهینه‌یابی کنترل‌کننده فازی تناسبی - مشتقی جهت تنظیم سوخت موتور توربوجت پرداخته شده است. در ابتدا با بهره‌گیری از روش مدل‌سازی وینرمدلی با ساختار بلوکی جهت شبیه‌سازی عملکرد موتور توربوجت پیشنهاد شده است که این نوع مدل سازی برای اهدافی نظیر طراحی کنترل‌کننده مناسب می‌باشد. در ادامه با توجه به رفتار غیرخطی موتور، کنترل‌کننده فازی اولیه‌ای که قواعد و پارامترهای آن بر اساس اطلاعات تجربی و شناخت قبلی از رفتار موتور تنظیم شده است، طراحی گردید. در پایان با به‌کارگیری الگوریتم ژنتیک، قواعد و پارامترهای کنترل‌کننده فازی اولیه با هدف کاهش میزان مصرف سوخت و همچنین بهبود رفتار سیستم در مود کنترلی گذرا بهینه گردید. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که کنترل‌کننده طراحی شده علاوه بر کاهش میزان مصرف سوخت، قادر است پاسخ زمانی و مشخصه‌های عملکردی سیستم نظیر خطای حالت ماندگار، فراجهش و زمان خیزش را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد. UR - https://www.astjournal.ir/article_5882.html L1 - https://www.astjournal.ir/article_5882_03dc529b7c6feb7680bde6f315403afc.pdf ER -