طراحی و بهبود بخش دسترسی به کانال در سیستم شناسایی خودکار کشتی‌ها بر اساس ماهواره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مجتمع دانشگاهی برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده

سیستم شناسایی خودکار (AIS) یک تجهیز دریایی است که نظارت بر روی شناورها را با استفاده از ماهواره فراهم می‌کند. سیستم AIS از ماهواره‌ها به‌عنوان بستری برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌کند. کشتی‌ها سیگنال‌های AIS خود را به ماهواره‌ها ارسال می‌کنند و ماهواره‌ها این سیگنال‌ها را دریافت کرده و به پایگاه‌های زمینی مرتبط ارسال می‌کنند. سپس پایگاه‌های زمینی اطلاعات دریافت شده را پردازش و تحلیل می‌کنند تا موقعیت، سرعت، جهت و سایر اطلاعات مربوط به کشتی‌ها را تشخیص دهند. هنگام ارسال پیام توسط شناورها ممکن است شناورها یک شکاف زمانی یکسانی را انتخاب نمایند که موجب برخورد در کانال شود. برای ممانعت از برخورد، سیستم AIS از الگوریتم SOTDMA استفاده می‌کند. یکی از مشکلات این الگوریتم، مسئله بالابودن تأخیر در سامانه AIS نسبت به فاصله انتخاب و تعداد بسته ارسالی است. برای غلبه بر این مشکل، سه راه‌حل پیشنهاد می‌شود: کاهش فاصله بین شکاف‌های مرکزی در SI، کاهش فاصله بین NIها و کاهش فاصله انتخاب نامزدها. در این مقاله از روش کاهش فاصله بین شکاف‌های مرکزی استفاده‌شده است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در این مقاله مطرح‌شده است کاهش نرخ خطای بسته به نسبت الگوریتم مرجع است. نتایج شبیه‌سازی الگوریتم پیشنهادی نشان‌دهنده کار آیی مناسب آن در کاهش تأخیر حدود 19 ثانیه‌ای بسته‌های ارسالی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and improving the access to the channel in the automatic ships identification system based on satelite

نویسنده [English]

  • Alireza Ghaisi Kermani 1
1 Deparetment of Electrical and Electronic Engineering, Malek Ashtar University of Technology
2
چکیده [English]

Automatic Identification System (AIS) is a marine equipment that provides monitoring of vessels using satellite. AIS system uses satellites as a platform to send and receive information. Ships send their AIS signals to satellites, and the satellites receive these signals and transmit them to associated ground bases. Ground bases then process and analyze the received information to determine the position, speed, direction and other information about the ships. When sending messages by vessels, the vessels may choose the same time slot, which causes collisions in the channel. To prevent collision, AIS system uses SOTDMA algorithm. One of the problems of this algorithm is the problem of high delay in the AIS system compared to the selection interval and the number of sent packets. To overcome this problem, three solutions are proposed: reducing the distance between central gaps in SI, reducing the distance between NIs, and reducing the candidate selection distance. In this article, the method of reducing the distance between the central gaps is used. Also, another feature mentioned in this article is reducing the error rate depending on the reference algorithm. The simulation results of the proposed algorithm show its proper performance in reducing the delay of about 19 seconds of sent packets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Automatic Identification System (AIS)
  • Medium Access Control
  • SOTDMA algorithm