طرح نوآورانه موتور میکروتوربوفن با هسته موتورهای میکروتوربوجت‌ هم افزا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر/ مجتمع مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، اصفهان، ایران

3 دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر

چکیده

با توسعه فن آوری تولید هواگردهای بدون سرنشین، افزایش کارایی و قابلیتهای عملیاتی موتورهای توربینی مقیاس کوچک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. تاکنون تبدیل موتورهای میکروتوربوجت به دیگر انواع ساختارهای میکروتوربوشفت و میکروتوربوپراپ بعنوان یکی از روشهای افزایش کارایی عملیاتی شده‌اند. پژوهشهای گذشته حاکی از وجود چالشهای تئوریک و فنی در راستای تبدیل میکروتوربوجت به میکروتوربوفن است. این تحقیق با ارائه تکنیک نوآورانه کلاستر1کردن چند موتور میکروتوربوجت بصورت دوار حول یک محور و استفاده از هم‌افزایی توان آنها برای دستیابی به یک موتور میکروتوربوفن، راهکاری برای رفع این چالشها ارائه داده است. نتایج نشان می‌دهد موتور میکروتوربوفن با پیکربندی هم‌ افزایی توان چند میکروتوربوجت در هسته مرکزی ضمن برخورداری از قابلیتهای فنی و عملیاتی موتورهای توربوفن با ساختارهای شناخته شده دارای قابلیتهای ویژه‌ای است و می تواند مشکل تامین پیشرانه مناسب و کارآمد برای طیف وسیعی از هواگرد‌ها را مرتفع سازد. این تحقیق با تمرکز بر معرفی طرح و اثبات فن‌آوری آن مقدمه ای برای پژوهش‌های بیشتر و بررسی جزییات تکنیک کلاستر کردن چند موتور میکروتوربوجت و تبدیل آنها به دیگر پیشرانه های هوایی در آینده خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Innovative design of the microturbofan engine with a clustered Core of microturbojet engines

نویسندگان [English]

  • Hamid Farrokhfal 2
  • Mehrdad Bazazzadeh 1
  • Farhad Sebghatollahi 3
1
2 Faculty member\ Mechanic Faculty, Malek Ashtar University of Technology, Isfahan, Iran
3 Malek Ashtar University
چکیده [English]

With the development of unmanned aerial vehicle technology, increasing the efficiency and operational capabilities of small-scale turbine engines has become increasingly important. So far, converting microturbine jets to other types of microturbine shaft-driven propellers or microturbine ducted fans has been one way to improve operational efficiency. Previous research has indicated theoretical and technical challenges in directly converting a microturbine jet engine to a microturbine ducted fan. This research proposes an innovative technique of clustering multiple microturbine jets in a rotating configuration around a central axis and combining their power outputs to achieve a microturbine ducted fan design, addressing these challenges. The results show that a microturbine ducted fan engine designed with a power integration configuration of multiple microturbine jets in the central core provides technical and operational capabilities similar to known ducted fan engines, while offering specialized benefits suitable for a variety of aircraft applications. This can help solve the problem of providing a suitable and efficient propulsion system for a wide range of unmanned aerial vehicles. This research focuses on introducing the design concept and demonstrating the proof of concept. It paves the way for more detailed future studies examining the technical details of clustering multiple microturbine jets and converting them to other aircraft propulsion systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • micro-turbofan
  • multiple micro-turbojet
  • clustering
  • power integration
  • propulsion